E-tron review: kan de elektrische SUV van Audi zich meten met Tesla en de Jaguar I-PACE?

Het doet veel autoliefhebbers nog steeds pijn, maar we zitten in een overgangsfase. Elektrische rijden is de toekomst. Nu nog vooral combinatie met een ouderwetse verbrandingsmotor, maar uiteindelijk gaan we volledig over. Tesla laat al jaren zien hoe leuk dat kan zijn en ook Jaguar wist ons enthousiast te maken over elektrische rijden. Nu is het tijd voor de drie grote luxe merken uit Duitsland om te laten zien dat ze klaar zijn voor deze schokkende stap. Audi bijt het spits af met de e-tron.

Je zult ongetwijfeld wel eens een Audi voorbij hebben zien rijden waar e-tron op stond. Dit staat volgens Audi voor: “elektrisch rijden zonder beperkingen in het dagelijks gebruik.” Deze aanduiding werd in 2013 geïntroduceerd. Toen nog om aan te duiden dat de Audi in kwestie een plug-in hybride aandrijving aan boord heeft. Nu is het 2019 en is een hybride auto met stekker allang geen nieuws meer. Het is tijd voor de volgende stap binnen e-tron.

De eerste volledig elektrische Audi is een feit

Vanaf nu staat e-tron daarom voor volledig elektrisch. Heel verrassend dat Audi de eerste is van de drie grote uit Duitsland is het natuurlijk niet. Als je slogan “voorsprong door techniek” is, kun je natuurlijk niet achteraan lopen. Dat is in ieder geval gelukt. Oke, BMW heeft al de i3, maar we hebben het nu over serieuze auto’s. Volwaardige bolides die je niet vragen om concessies te doen. Nou, dat is in ieder geval gelukt, maar kan Audi ook opboksen tegen de ervaring van Tesla en de voltreffer van Jaguar die werd verkozen tot auto van het jaar.

Audi e-tron

Audi loopt dus niet voorop, maar moet in de achtervolging. Hoe ze dat doen en of ze in staat zijn om aan te haken, hebben wij onderzocht. Een weekend lang gingen we op pad met de Audi e-tron en maakten we kennis met hoe elektrische rijden zou moeten zijn volgens Audi.

Blijkbaar vindt de autobouwer uit Ingolstadt het niet heel belangrijk om te laten zien dat de e-tron volledig elektrisch is. Het uiterlijk is zoals we dat kennen van de SUV’s van Audi. Qua formaat zit hij tussen de Q5 en de Q7, maar de styling doet meer denken aan de nieuwe Q8. Vooral de verlichting. Zo zien we ook bij de e-tron het langgerekte achterlicht die over de gehele breedte van de auto loopt. Zeer stijlvol.

De e-tron is bovenal een echte Audi

Er zijn veel mensen die willen overstappen op elektrisch rijden, maar het niet zien zitten om in een opvallende of futuristische auto te rijden. Bij veel modellen zie je direct dat ze elektrisch zijn. Zelfs de Model X met haar vleugeldeuren en de Jaguar I-PACE met dat unieke ontwerp zijn op hun eigen manier opvallend. Wil je dat niet en zoek je gewoon een SUV die eruit ziet als een gewone auto, maar wel volledig elektrisch is? Dan is de Audi e-tron waar je op gewacht hebt.

Onder de iets afwijkende grille staat e-tron, maar verder zijn er geen overduidelijke tekenen dat dit een elektrische auto is. De versie die wij hebben geprobeerd had nogal unieke velgen die je aan het twijfelen zouden kunnen brengen, maar dat kun je als consument natuurlijk zelf kiezen. Verder is het gewoon een hele stijlvolle en mooie SUV van Audi. Zelfs de aansluiting voor de stekker is netjes weggewerkt.

Maar vergis je niet! Dat “gewone uiterlijk” (en dat bedoelen we op de meest positieve manier mogelijk) kan misschien vanaf de buitenkant verhullen dat de e-tron een EV is, maar eenmaal achter het stuur is er geen twijfel meer mogelijk. Bij het starten van de auto blijft het doodstil. Totdat je het gas indrukt. Een zoemend geluid bouwt zich op terwijl je vol in je stoel gedrukt wordt. Ja, ook de Audi e-tron is bloedsnel.

Niet opgewassen tegen de Tesla en de I-PACE

Toch is dat niet het punt waarop de e-tron uitblinkt. Sterker nog, als het om snelheid gaat, is de Audi e-tron niet opgewassen tegen de twee grote concurrenten. Van 0 naar 100 doe je in 5,7 seconden. Dat is snel voor een SUV van 1.800 kilo, maar toch echt minder snel dan de Jaguar I-PACE (4,8 seconde). Om nog maar te zwijgen over de Model X van Tesla die in 2,9 seconden op de 100 kilometer per uur zit. Dat kun je zien als een minpunt, maar de Audi e-tron is niet bedoeld racemonster.

Audi e-tron

Het is verleidelijk om als fabrikant je elektrische auto zo snel mogelijk te maken, maar is dat wel echt nodig? Binnen zes seconden op de 100 kilometer per uur zitten, is rap genoeg. Sneller is leuk, maar eigenlijk best nutteloos. Die Audi e-tron probeert zich juist op een andere manier te onderscheiden. Dit is geen elektrische auto zoals we die nu vaak zien. Nee, de e-tron is een echte Audi die toevallig geen verbrandingsmotor heeft, maar een elektrische aandrijflijn.

Het resultaat is een auto die heel erg Audi is. Hij is comfortabel en rijdt heerlijk soepel, maar heeft daarnaast ook een sportieve kant. Niet zoals de Jaguar, maar het is ook in de e-tron heerlijk om over bochtige binnenwegen te zoeven. Toch moet hij het vooral hebben van andere kwaliteiten dan duizelingwekkende acceleratie.

Technologisch volmaakt

Dat zie je vooral terug in het interieur en alle functies. Het is de kwaliteit die je van Audi mag verwachten. In de afwerking en de materialen, maar ook alle extra’s en functies. De bediening van de vele opties werkt snel en intuïtief. Er zijn maar weinig merken die het op dit gebied beter doen dan Audi. De e-tron is daarop geen uitzondering. Dit gecombineerd met het prettige weggedrag maakt deze elektrische SUV een heerlijke en veelzijdige auto.

Dat zou je misschien kunnen interpreteren als ietwat saai, maar dat is echt niet het geval. De e-tron is een technologisch bijna volmaakte machine. Niet alleen vanwege de aandrijflijn, maar ook alle functionaliteiten daaromheen. Van de Audi virtual cockpit tot het slimme navigatiesysteem en van de speciale dagrijverlichting tot de elektrische achterklep. De e-tron bewijst dat technologie je rijbeleving kan optimaliseren.

Audi virtual mirrors

De meest in het oog springende nieuwe features zijn de Audi virtual mirrors. Geen buitenspiegels, maar camera’s die in verbinding staan met een beeldscherm aan de binnenkant van de deur. Hiermee kun je drie kilometer meer uit iedere volle lading halen. Dat is niet veel, maar het is wel een unieke functie die niemand anders heeft. Helaas kunnen we je niet vertellen hoe goed de Audi Virtual mirrors in de praktijk zijn. De e-tron die wij getest hadden, was namelijk uitgerust met “ouderwetse” spiegels.

Virtual Exterior Mirrors of the 2019 Audi e-tron SUV – How it work –

For the first time in a production automobile, virtual exterior mirrors are available as an option in the Audi e-tron SUV. They not only provide a new technology experience, but also many practical benefits in terms of comfort and safety.

Waar we tot slot natuurlijk niet omheen kunnen, is het opladen. Het blijft een dingetje bij elektrische auto’s. Althans, als je geen paal bij je huis hebt of verder wilt rijden dan 411 kilometer. Is dat niet van toepassing? Dan is er eigenlijk geen probleem. Gooi iedere dag je e-tron aan de paal en je zult nooit problemen hebben. Die 411 kilometer is trouwens de actieradius volgens Audi. Daar moet je alleen wel je best voor doen, maar ook bij normaal gebruik is 350 kilometer prima te doen.

Dat hebben we zelf ondervonden en dus moest er ook geladen worden. Tijd is geld, dus dat doe je bij een snellader. En met snellader bedoelen we niet alleen de 50 kW palen. De Audi e-tron heeft namelijk een laadcapaciteit van 150kW. Het loont dus echt om op zoek te gaan naar de, helaas nog redelijk zeldzame, 175 kW palen. In dat geval is 30 minuten laden namelijk goed voor 80%. Op dat gebied scoort de Audi e-tron (voorlopig) dus beter dan de concurrentie.

De elektrische auto is volwassen geworden

Dit alles maakte de Audi e-tron misschien niet de meeste spannende, maar wel de meest volwassen EV. Een slimme zet van Audi, want zo’n type elektrische auto is er eigenlijk nog niet. Een echte luxe SUV, die toevallig elektrisch is. De beleidsbepalers in Ingolstadt kiezen ervoor om vanuit hun kracht aan het werk te gaan en niet om mee te gaan in wat andere merken doen. Het resultaat is 100% elektrisch, maar vooral 100% Audi. En dat is een combinatie die klopt.

Meer weten over de Audi e-tron? Klik dan hier.

Reageer op artikel:
E-tron review: kan de elektrische SUV van Audi zich meten met Tesla en de Jaguar I-PACE?
Sluiten