Grote koffieketen steunt RUMAG en haalt uit richting Zondag met Lubach

Het is een understatement om te zeggen dat RUMAG wel eens betere tijden heeft gekend. Het merk van de all-caps quotes met puntjes in plaats van spaties kreeg de afgelopen week flinke tikken. Het begon met een video op Dumpert en ontplofte vervolgens toen Zondag met Lubach er een item aan wijdde. Toch zijn er ook mensen en merken die RUMAG blijven steunen.

In de loop van de week leek het alsof iedereen zich tegen RUMAG keerde. Een statement van het merk maakte het alleen nog erger, want ook daarop had Zondag met Lubach een sterk antwoord. Vervolgens deed ook Slam!-dj Bram Krikke nog even een duit in het zakje. Hij ontdekte dat RUMAG shirts, truien en andere merchandise verkocht met ‘Joe Joe’ erop. Een uitspraak die eigendom is van Bram Krikke.

Lubach en Bram Krikke pakken RUMAG aan

De dj heeft deze uitroep namelijk in 2018 geregistreerd bij het Benelux Office for Intellectual Property. Deze mag door andere partijen dus niet zonder toestemming gebruikt worden. Toch deed RUMAG dit wel en dus heeft Bram Krikke zijn advocaat op het bedrijf afgestuurd. Ze eisen alle winst die gemaakt is met desbetreffende collectie en zullen dit overmaken naar het Rode Kruis. RUMAG heef nog niet gereageerd, maar haalde alle ‘Joe Joe’ producten al wel offline.

Het ijzersterke item van Zondag met Lubach:

Ondertussen verdwijnen de likes op de Facebookpagina van RUMAG als sneeuw voor de zon en besluiten veel mensen om het merk op Instagram te ontvolgen. Het lijkt alsof iedereen zich massaal tegen RUMAG keert, maar dat is niet helemaal het geval. De voor het merk belangrijkste groep lijkt namelijk achter RUMAG te blijven staan. We hebben het over de adverteerders.

Merken blijven achter RUMAG staan

RUMAG verdient flink aan alle producten die ze verkopen, maar daarnaast worden er ook leuke bedragen binnengehaald met samenwerkingen. In zijn satirische nieuwsshow noemde Arjen Lubach onder andere Easytoys en Etos. Beide merken hebben inmiddels tegenover het AD gereageerd op de ophef. Ze laten weten dat ze het vooral vervelend vinden, maar geen reden zien om nu alle banden te verbreken.

Dunkin Donuts blijkt geen fan van Zondag met Lubach

Een merk dat een stuk feller reageert op de ophef is Dunkin Donuts. De koffieketen vindt dat de aandacht nu vooral moet gaan naar de moeilijke tijd die we nu met z’n allen doormaken. Daar valt zeker wat voor te zeggen, maar de woordvoerder wilde nog wat kwijt over de hele kwestie. Dunkin Donuts heeft ook een duidelijke mening over het werk van Arjen Lubach. De donut en koffie verkoper noemt het item van Zondag met Lubach over RUMAG namelijk ‘kinderachtig.’

Update: inmiddels is de CEO van RUMAG opgestapt. Lee het hele verhaal hier.

Reageer op artikel:
Grote koffieketen steunt RUMAG en haalt uit richting Zondag met Lubach
Sluiten