Jan de Raab
Jan de Raab Bikes 8 jun 2018

Aanschouw de pracht van de Ducati Monster 1200 R

Er zijn vele motoren die mooi zijn, maar slechts weinigen spreken zo tot de verbeelding als de motoren van Ducati. De Ducati 1200 R is een prachtig voorbeeld van een typisch Italiaanse traditie. Dit is pure kracht. Je hoeft er niet eens op te zitten of op te rijden om te weten dat deze tweewieler meer in huis heeft dan de standaard motor.

Met 152 pk en een koppel van 125 Nm voldoet deze motor aan de meeste wilde dromen van elke motorliefhebber. De Öhlins-vering en Brembo-remmen maken de Ducati 1200 R helemaal af. Dit is een motor pur sang die kracht en klasse op een perfecte wijze weet te combineren.

Trouw gebleven aan de Ducati traditie

Qua uiterlijk is deze Ducati trouw gebleven aan de originele M900 van Miguel Galluzzi, hoewel dat type motor dit jaar al 25 jaar oud is. Net als het originele model reageert de Ducati goed op milde aanpassingen. Maar wat gebeurt er wanneer je het modificeren overlaat aan een team van jonge, gemotiveerde en innovatieve motorliefhebbers?

De heren van Diamond Atelier hebben de trukendoos volledige opengegooid met een verbluffend eindresultaat. De 1200 R is van zichzelf al een uniek exemplaar. Dat was dan ook de reden dat de meest in het oog springende onderdelen ongewijzigd blijven. Zo blijft de tank behouden, net als het voorspatbord en de koplamp. Wat wel stevig onder handen werd genomen was het staartstuk.

Het staartstuk: de wijzigingen

In plaats van het originele staartstuk kwam er een op maat gemaakt alternatief. Een met de hand gestikte zit van runderleder werd er bovenop geplaatst en het geheel rust op een subframe. Natuurlijk betekende het nabewerken van de achterkant dat heel wat bedradingscomponenten in eens nergens naartoe konden gaan, dus moesten ze verplaatst worden.

Aan het puntige uiteinde van de Ducati is er een op maat gemaakte top triple klem gemonteerd, samen met een set CNC-vormige clip-ons van Gilles Tooling. Ze hebben de kap van de koplamp ingekort om deze te kunnen plaatsen en deze zijn verzonken in een reeks Motogadget-knipperlichten.

De achterkant

Aan de achterzijde van de Ducati zien we een reeks discrete LED’s als richtingaanwijzers en achterlichten. Ze worden aangevuld met Rizoma-goodies, namelijk de CNC-bewerkte koppeling- en remreservoirs, de achterste kentekenplaathouder en motorafdekkingen. De rearsets zijn van Ducabike en de hendels zijn Ducati Performance-onderdelen.

De nabewerking heeft deze tweewieler een nog agressievere en compactere uiterlijk gegeven dan ooit tevoren. Maar het is de lak die het echt laat uitkomen. Het team heeft geselecteerde bits op handige wijze opnieuw gemaakt en vervolgens een laag van 24 karaats goud aan het frame toegevoegd. Al met al is het resultaat niets minder dan verbluffend. Een ding is echter zeker, van deze Ducati bestaat er maar één.

Reageer op artikel:
Aanschouw de pracht van de Ducati Monster 1200 R
Sluiten