Redactie
Redactie Auto's 9 apr 2015

Driving Manners: Range Rover 3.0 SDV6 Hybrid Autobiography

Stel je voor dat je aan komt rijden bij het stoplicht en naast je staat een imposante BMW X5 of Porsche Cayenne. Vanaf jouw zetel kijk je neer op het dak van de eerder genoemde SUVs. En nee, je zit niet in een vrachtwagen. Je zit in een comfortabele cockpit in een riante leren zetel die je rug masseert terwijl jouw favoriete muziek in DTS Surround je ziel beroert. Dat kan er maar één zijn: je zit in een Range Rover.

Om maar direct met de deur in huis te vallen: ja, Land Rover’s Range Rover is écht zo groot. Hij is op een millimeter na vijf meter lang, dus bijna even lang als een limousine uit het topsegment, op twee centimeter na twee meter breed, dus zo’n beetje even breed als een Lamborghini Aventador en bijna 1.84 meter hoog; hoger dan de gemiddelde lengte van de boomlange Nederlandse man.

De Range Rover waarmee wij op pad gingen, zal door veel mensen worden aangemerkt als een bijzondere. Vooral op die momenten waarop hij geruisloos voorbij komt zoomen. Ja, dit bijna 30 jaar oude icoon is in zijn nieuwste gedaante leverbaar als dieselhybride. Een doodsteek voor anti-pc-hoofttractoren-fundamentalisten, hoewel deze hybride niet direct is wat je denkt, maar daarover later meer.

De wapenfeiten van deze Range Rover 3.0 SDV6 Hybrid Autobiography luiden als volgt: een prijs van 167.000 euro, 340 pk, 700 Newtonmeter (!) aan koppel en alle luxe die jij je kunt wensen. Alle luxe? Ja. Noem maar iets en het zit erop. Het heeft geen zin om de complete uitrusting te bespreken, die is simpelweg te uitvoerig. Enkele hoogtepunten willen wij wel noemen: Meridian Surround audio, een entertainmentsysteem met dual view mode zodat de bestuurder voertuiginfo of navigatie kan bekijken en de passagier op hetzelfde scherm kan genieten van tv of een dvd’tje, leren stoelen met massagefunctie & verwarming en koeling, een verwarmd stuurwiel, een elektrisch verstelbare achterbank, elektrisch bediende achterdeur, luchtvering met hoogteverstelling, een offroad-modus met automatisch systeem of ondergrondvoorkeuze, een entertainmentsysteem voor de achterpassagiers met schermen in de hoofdsteunen, in alle kleuren van de regenboog instelbare sfeerverlichting, een automatisch parkeersysteem en adaptieve cruise control.

Om terug te komen op het hybridesysteem: natuurlijk kiest Land Rover ervoor met het oog op verbruik en uitstoot maar in de praktijk is het vooral een performance systeem. In combinatie met de relatief bescheiden 3.0 liter V6 diesel zorgt de elektromotor namelijk voor extra boost. Het gevolg is een 2400 kg. zware kolos die in 6,9 seconden van 0-100 km/u dendert. Dat doet-ie overigens onder het genot van een bijzonder fijne soundtrack want de diesel klinkt ingetogen krachtig, met een donkere brom. Een grappig feit: de zespits hybride is exact net zo snel en net zo sterk als de V8-diesel. De hybride heeft als voordeel dat de V6 diesel een stuk zuiniger is. In deze configuratie kwamen wij tot een gemiddeld verbruik van 7.7 liter per 100 kilometer. Dat is 1 op 13 en dat had je zeker niet gedacht van een Range Rover.

Onze interesse in dit specifieke model is te verklaren. Welbeschouwd zou deze Range Rover namelijk dé ultieme auto moeten zijn. Waarom? Hij is groot en ruim en dus geschikt voor het hele gezin. Hij is krachtig en snel. Hij is – naar in dit segment geldende maatstaven – zuinig. Hij is een echte 4×4. Hij is buitengewoon comfortabel en luxe én hij heeft een onaantastbare uitstraling. Bewijst de Range zich dan ook op al deze gebieden? Een onbetwist ‘ja’ is het enige dat wij kunnen antwoorden. Deze Range Rover is gewoon een onvoorstelbaar goede auto die je de ideale mix biedt van alles dat je in een auto kunt zoeken. Azijnpissers links en rechts zullen je afkeurende blikken geven en zijn imposante uiterlijk zal niet bij iedereen passen; feit blijft dat je met deze auto kunt komen voorrijden in een villawijk of bij de golfclub maar ook op de sportvereniging, in de natuur en wat ons betreft ook op je werk. Rondom auto’s als deze zal altijd controverse blijven bestaan, zo is ons land nu eenmaal.

Wij hebben met zijn prijs in gedachte de meest kritische blik op de auto geworpen en kwamen daarbij slechts tot een zeer beperkt aantal negatieve conclusies. Zo is het navigatiesysteem voor een auto van dit kaliber niet goed genoeg. Niet altijd kiest-ie de beste route en de visuele weergave van afslagen biedt je soms te kort tijd om goed te anticiperen. Ook is het jammer dat het centrale display in Bluetooth modus niet de informatie van het nummer dat je afspeelt, weergeeft en als je dan toch een supercomplete wagen bouwt, zorg dan dat je rijbaancontrole en verkeersborddetectie hierin meeneemt. Hoewel de auto indruk maakt met zijn souplesse (luchtvering), kracht en snelheid is de gasrespons soms – zelfs in de sportstand – te traag. Zo, is dat ook weer gezegd.

Bijna 170 mille, dat is een enorme bak met geld. Bereid je er dan ook op voor dat als je een Range Rover koopt, jij jezelf regelmatig moet verantwoorden en verdedigen. Het doet er niet toe. Als jij je in de positie bevindt waarin je mooie dingen kunt veroorloven, geniet er dan van. Deze auto legt de lat bijzonder hoog: hij rijdt beter dan dat je op basis van zijn gewicht voor mogelijk houdt, is bijzonder geraffineerd, heeft een uitstraling waarin weelderigheid en masculiniteit samensmelten en biedt je alles dat je wenst en méér. En als die vervelende buurman begint te zeuren over jouw ‘asociale bak’, bedenk dan dat hij met zijn tien jaar oude Astra erg zijn best moet doen om die 1:13 te halen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Driving Manners: Range Rover 3.0 SDV6 Hybrid Autobiography
Sluiten