Redactie
Redactie Auto's 20 mrt 2015

Driving Manners: Lexus NX300h

Het is nooit echt leuk om hetzelfde verhaal te moeten vertellen. Neem nu Lexus. Tests met Lexi (jawel, de correcte meervoudsvorm van Lexus, heb je direct weer wat geleerd) zijn vrijwel altijd eensgezind: fantastische auto, niet echt spannend. Gaat dit dan een ander verhaal worden? Want zo’n dynamische auto als de Lexus NX300h bouwden de Japanners nog niet eerder (de heftige LF-A daargelaten).

Afgaande op zijn uiterlijk, zou de Lexus NX300h wel eens wat verrassingen in petto kunnen hebben. Eén element is echter niet verrassend: vanzelfsprekend kiest Lexus voor een hybride aandrijflijn. Dat doet het merk al jaren en bovendien verdomde goed ook. In het geval van de NX300h hebben wij te maken met een 2.5 liter viercilinder in combinatie met een elektromotor. Deze combinatie is goed voor een vermogen van 145 kW/197 pk en 210 Nm. Hmm. Niet écht denderend als je die cijfers zo op papier ziet. De dynamisch gelijnde crossover zal toch geen tandloze tijger zijn?

Om direct maar even helderheid te verschaffen: nee, dat is-ie niet. Een strepentrekker evenmin, maar hij is gewoon vlot genoeg. De auto sprint in 9,3 seconden van 0-100 km/u en heeft een elektronisch begrensde top van 180 km/u. Niet erg sexy natuurlijk, maar ruim voldoende in ons landje. Zelf schakelen hoeft uiteraard niet, want geheel in goede Lexus-traditie is ook dit model voorzien van een CVT-automaat.

Ja, criticasters, bij vol gas geven betekent dit een kortstondig loeiende motor. Gelukkig schuilt er een volle 2.5 onder de kap en geen blikkerig klinkend 1.6’je. Over de CVT niets dan lof: zo’n automaat past gewoon uitstekend bij een hybride. Heerlijk rustig bij regelmatige belasting en fel wanneer de situatie erom vraagt. Overigens kun je met de CVT ook zelf schakelen middels voorgeprogrammeerde ‘versnellingen’. Laat het gewoon maar aan de auto over, die doet het perfect.

Rijden in de Lexus NX300h kan in een eco-, normale- of sport/sport+ modus. Ook dit is een voorspelbaar verhaal: in eco heb je een redelijk tamme wagen en in één van de twee sportmodi hangt de auto een stuk gretiger aan het gas (of de elektriciteit, zo je wilt). Het lekkerste rijdt de Japanner in de sport+modus. De dynamiek van de toch niet lichte (1595 kg) cross-over past volledig bij de verwachtingen die zijn uiterlijk oproept.

Dat wil niet zeggen dat je de eco-modus nooit gebruikt. Zeker in stadsverkeer zorgt dit voor een aanzienlijk lager gebruik. Je voelt wat meer weerstand in het pedaal en de auto reageert trager op commando’s van de rechtervoet. Hierdoor blijf je langer in de volledig elektrische modus rijden, al moet wel gezegd worden dat je dan beslist geen haast moet hebben. Wij hebben de auto op alle mogelijke manieren gereden en kwamen uit op een net verbruik van 7,4 l/100 km.

Resumerend: de Lexus NX300h ziet er gewoon hartstikke strak uit en rijdt ook zo, hoewel je natuurlijk altijd blijft voelen dat je in een vrij hoge auto zit. Lexus is natuurlijk vermaard om zijn onberispelijke bouwkwaliteit en luxe. Wederom stelt het merk niet teleur. Een elektrisch verstelbare achterbank, leren stoelen met verwarming en ventilatie, een head-up display, 360-graden camera, verwarmd stuur, adaptieve cruise control en een elektrisch bedienbare achterklep. Nee, het is niet verkeerd toeven in dit executive segment.

Wil je het écht goed doen, zoals wij deden, kom je er niet met die verrassend scherpe instapprijs van 46 mille. Voor ons model moet ruim 71.000 euro worden afgetikt. Dan heb je overigens wel vierwielaandrijving en het pièce de resistance: het Mark Levinson audiosysteem. We kunnen wel proberen te omschrijven hoe goed dit klinkt, maar je moet het gewoon ervaren. Wij werden er een beetje emotioneel van, zo mooi.

Is de Lexus NX300h dan perfect? Niets of niemand is perfect. Zo vinden wij de respons op het gaspedaal in de eco-modus wel érg traag, is de adaptieve cruise control wel érg voorzichtig (zelfs met de korst mogelijk ingestelde afstand houdt-ie wel erg veel ruimte tussen de voorganger) en valt de bagageruimte wat tegen door de hoge tildrempel en beperkte laadhoogte. Ook vinden het gebruikte plastic op het stuur niet van Lexus-kwaliteit. Het voelt hard en klinkt hol. Voor de rest niets dan lof voor deze NX300h. Hij is alles dat een Lexus moet zijn: luxe, fantastisch afgewerkt en technisch zeer verfijnd. Daarbij is-ie zowaar niet alleen fraai om te zien maar ook dynamisch en spannend. Bij BMW en Audi krijgt men nu écht zweethandjes.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Driving Manners: Lexus NX300h
Sluiten