Irwin Versteegh
Irwin Versteegh Cars 6 dec 2013

Driving Manners: BMW 3-Serie GT

BMW hoeven wij niet bij je te introduceren. Waarom veel rijders in het premium- en executivesegment voor het Beierse merk kiezen, zal je ook al bekend zijn. BMW staat te boek als één van ‘s werelds beste rijdersmerken. De slogan Freude am Fahren zit in het DNA van het merk met het blauw-witte logo. Ook de BMW 3-Serie geldt al jaren als één van de best rijdende modellen in de hogere middenklasse. De Duitse sedan is misschien zelfs wel de maatstaf. Je hoort veel argumenten om voor een 3-Serie te kiezen. Ruimte is hier echter niét één van. Daar heeft BMW een oplossing voor in de vorm van de 3-Serie Gran Turismo.

Wat voor carrosserievariant?

Het concept van de 3-Serie GT is niet nieuw. Enkele jaren geleden deed BMW dit al met grote broer 5-Serie. Nu is de 5-Serie zeker geen krappe auto maar de 5-Serie GT is een regelrecht ruimtewonder. BMW zag hier wel heil in voor de 3-Serie, want kritiek op de binnenmaten van de Dreier is er altijd al geweest. Net als de 5-Serie GT beschikt de 3-Serie GT over een andere achterkant dan het model waarop-ie gebaseerd is. Maar wat voor auto is het dan? Het is geen gewone hatchback maar ook geen station wagon. Bovendien is-ie hoger dan een normale 3-Serie of 3-Serie Touring (station). Geef het beestje een naam, hij is duidelijk anders dan de ‘gewone’ 3.

Het is geen gewone hatchback maar ook geen station wagon.

Enige kritiek op het uiterlijk van de 3-Serie Gran Turismo zal er wel zijn. Terecht? Mwah. Natuurlijk staat het je vrij om je eigen mening te hebben maar ervaring leert dat men over het algemeen gewoon even moet wennen aan een nieuwe carrosserievariant. Naar onze bescheiden mening is BMW er in elk geval in geslaagd om een herkenbare, dynamische auto te tekenen. Zeker van schuin opzij ziet de GT er lekker dik uit, al hielp het wel dat ons exemplaar was voorzien van een sportpakket met onder meer grotere velgen.

328i, da’s dus een zes… viercilinder?

Wij reden de 328i met automaat. Aaah een zescilinder. Fout! BMW is aan het downsizen geslagen en dus moet de 328i het stellen met vier cilinders en een dubbele turbo. Moeten wij hier nu treurig om zijn? Neen. Met een vermogen van 245 pk komt de auto bijzonder rap van z’n plek: een topsnelheid van 250 km/u en sprint van 0-100 km/u in 6.1 seconden zijn cijfers waar je blij van wordt. Het enige dat wij missen is die prachtige, karakteristieke zescilinderhuil die vroegere BMW-blokken kenmerkte. De 2.0 liter viercilinder klinkt helaas een beetje blikkerig, na een koude start haast als een diesel. Iets wat je overigens eenvoudig teniet doet met het aanwezige Harman/Kardon audiosysteem.

Verwennerij

Dit geweldige audiosysteem is niet de enige verwennerij in de GT. De 328i GT staat in de prijslijst vanaf ruim 46 mille. Essentiële uitrustingszaken als airconditioning, Bluetooth audio en lichtmetalen velgen zijn dan natuurlijk present maar het kan nog veel lekkerder. De auto die wij reden kostte in totaal 66.447 euro.

Naarmate je de portemonnee verder opentrekt, transformeert de auto van comfortabel tot buitengewoon weelderig.

Een hoop geld maar met onder andere een adaptief onderstel, een adaptief stuurkarakter, een prachtig glazen panoramadak, multimedia met één van de mooiste displays die wij in dit segment kennen, Internet, leren bekleding, elektrisch bedienbare achterklep, een head-up display en Xenon verlichting is-ie wel helemaal af. Een 3-Serie Gran Turismo is nimmer karig maar naarmate je de portemonnee verder opentrekt, transformeert de auto van comfortabel tot buitengewoon weelderig.

Viercilinder bewijst zich dubbel en dwars

De teleurstelling over het geluid van de motor duurt maar even, want wat is dit een heerlijk blok. In snelheid en reactietijd doet-ie niet onder voor een zescilinder. De 3 GT kan zich voortbewegen met het comfort van een vliegend tapijt, mede dankzij de zijdezachte achttraps automaat. Maar als je het gas intrapt, snapt de Duitser dat-ie alle registers moet opentrekken. De auto accelereert fenomenaal en het onderstel en de besturing zijn scherp zoals wij dat van BMW mogen verwachten. Zonder dat de auto oncomfortabel wordt, overigens. Ten opzichte van de sedan voelt de GT iets zachter geveerd en ligt-ie net wat minder strak in de bochten. Denk echter niet dat deze wagen bochten schuwt: ook de Gran Turismo is een ongelofelijk complete rijdersauto.

Het eindoordeel laat zich raden

‘Compleet’ is een goede term om deze Duitser mee te omschrijven. Op-en-top BMW in z’n rijgedrag, een smaakvol interieur, zeer veel luxe (nogmaals: alles heeft zijn prijs) en ruimte waar je u tegen zegt. Een bestuurder van gemiddelde lengte kan achter zichzelf plaatsnemen en de benen letterlijk bijna strekken. Koffers vol met kleding en andere eigendommen meenemen op vakantie? De bagageruimte van 520 liter slikt het allemaal. Kortom: het is een beetje een saai verhaal zo maar de BMW 3-Serie is akelig perfect. Zo goed zelfs dat wij de instapprijs van de 328i zelfs relatief scherp vinden. Een 320i met 184 pk heb je vanaf zo’n 41 mille. Zonder alle opties is de BMW 3-Serie Gran Turismo een dijk van een auto. Wanneer je ‘m voorziet van de nodige opties is het simpelweg een genot. In tegenstelling tot de sedan niet alleen voor jou maar ook voor eventuele passagiers.

Reageer op artikel:
Driving Manners: BMW 3-Serie GT
Sluiten