Dragon Quest Builders Review – Ideaal voor de Nintendo Switch

Hoe meer ik op de Nintendo Switch speel, hoe fijner ik het vind. Natuurlijk, een game op een PlayStation 4 Pro met een 4K-tv met HDR levert een ervaring op om je vingers bij af te likken. Maar wanneer je onderweg bent of te maken hebt met anderen in je huishouden die de tv gebruiken, dan heb je daar weinig aan. En dus speel ik het liefst op de Nintendo Switch, omdat ik daar altijd mee los kan gaan. Bovendien zijn er bepaalde games die gewoon fijner werken op de Switch, zoals Dragon Quest Builders.

Dragon Quest Builders is een beetje Minecraft

Dragon Quest Builders is een game die je het makkelijkst kunt vergelijken met Minecraft. Net als in die game kun je verschillende objecten maken van de spullen die je in de wereld vindt. Maar waar je in Minecraft vrij kunt rondbanjeren, daar heb je in Dragon Quest Builders een verhaal, die verteld wordt door het voltooien van verschillende quests. Zodoende heb je telkens een opdracht die je moet doen. Persoonlijk vind ik dat fijner dan de oneindige vrijheid van Minecraft, terwijl je ook de mogelijkheid hebt om in je basis naar hartelust dingen aan te passen en te verbeteren, zonder dat je quest-voortgang boekt.

Dragon Quest Builders

Dragon Quest Builders is een game die in 2016 al op de PlayStation 4 verscheen. Qua look en feel is de game op de Nintendo Switch hetzelfde als op de PlayStation 4. Het grote voordeel van de Nintendo Switch-versie van de game, is het hoge pick up and play-gehalte. Dragon Quest Builders is een game waar je waarschijnlijk in de eerste sessies veel tijd in steekt. Maar daarna is het een game die eigenlijk het beste tot zijn recht komt wanneer je telkens even een losse quest voltooid om de game daarna weer weg te leggen. Natuurlijk, je kunt dit op de PlayStation 4 doen, maar in mijn ervaringen ga ik voor de PlayStation 4 echt even zitten en neem ik er de tijd voor. De Switch kan ik echter makkelijk er bij pakken en heb ik tussen het werk door vaak even een momentje gepakt om weer wat uit te voeren. En zo is de game op de langere termijn beter houdbaar.

Dragon Quest Builders

Wat betreft de hoeveelheid content die in de game zit, hoeven we niet te klagen. Er is een hoofdverhaal dat opgedeeld is in een aantal hoofdstukken. Elk hoofdstuk is goed voor zo’n tien uur aan quests en ervaringen, waardoor er meer dan genoeg te doen is. Mocht je daarna nog de behoefte voelen om meer tijd er in door te brengen, dan kun je er voor kiezen om voor de creatieve modus te gaan. Daarin kun je vrij bouwen. Persoonlijk vind ik dat een stuk minder interessant dan de hoofdmodus, waardoor je het echt als een mooi extraatje moet zien.

Mooie toevoeging

Al met al is Dragon Quest Builders een mooie toevoeging op het Nintendo Switch-aanbod. Het is een game die qua tempo wat lager ligt dan de gemiddelde titel, dus dat moet je in je overweging meenemen, maar persoonlijk vond ik dat wel fijn. Het is een game die je er elke keer even bij kunt pakken en dan een kwartiertje speelt, om hem daarna weer makkelijk weg te leggen.

Dragon Quest Builders is vanaf 9 februari beschikbaar op de Nintendo Switch.