Life

Door deze essentiële keuzes is Google wereldheerser geworden

Long read: leer strategisch denken van Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin

Het succesverhaal van Google is inmiddels bekend. Twee bijzonder slimme en gemotiveerde computernerds, Larry en de van oorsprong Russische Sergey Brin, ontwikkelden de bekendste zoekmachine op aarde en namen vanuit daar langzaam de digitale wereld over. Wie een stapje verder kijkt, vindt een aantal sleutelbeslissingen die het daadwerkelijke succes van Google verklaren. En daar wordt het pas écht interessant.

Eén van de belangrijkste lessen kwam van Larry Page’s broer Carl, die veel ervaring had met het verkopen van bedrijven aan investeerders. Zo verkocht hij ooit eGroups aan Yahoo voor 432 miljoen dollar. Het leerde hen om de controle van hun opstartende bedrijf niet zomaar uit handen te geven aan investeerders. En daar hadden ze een goede reden voor.

Larry Page (L) en Sergey Brin (R) tijdens een persconferentie tien jaar geleden
Larry Page (L) en Sergey Brin (R) tijdens een persconferentie tien jaar geleden

Eigen pad volgen

De twee hebben het verkopen van aandelen delen dan ook zolang mogelijk uitgesteld tot het moment waarop ze bijna winstgevend waren. Dit resulteerde in een historisch hoge waardering van het bedrijf, waardoor ze de controle over hun bedrijf niet uit handen hoefden te geven. Ze speelden twee prominenten investeerders tegen elkaar uit en creëerden een constructie waardoor hun stem altijd als de belangrijkste gold.

Het behoud van de controle over bedrijf bleek achterf zeer cruciaal voor het succes. Omdat Google aan het begin vooral geld verdiende met zakelijke zoekdiensten (enterprise search), confronteerden de beleggers het duo met het idee om de zoekmogelijkheid voor consumenten te laten liggen en puur te focussen op de zakelijke markt. Page en Brin negeerden dit advies compleet. Ze hadden een visie: de inkomstengroei uit online reclame zou gaan ontploffen. Toen ze deze beslissing namen, sprak The New York Times van een domme zet. 250 miljoen per jaar verdienen aan reclame-inkomsten? Dat zou niemand lukken. De geschiedenis heeft zich anders bewezen.

Larry Page, een van de twee oprichters van Google en goed voor 39.3 miljard
Larry Page, een van de twee oprichters van Google en goed voor 39.3 miljard

Geen concessies

Een tweede punt waarin de twee huidige miljardairs – ze behoren beiden tot de vijftig rijkste mensen op aarde – in excelleerden, was een verfijnde sensor voor de mensen die ze aannamen. Bestuursleden werden bijzonder uitvoerig gekozen. Toen de twee, na lang aandringen door de investeerders, besloten om een CEO aan te nemen werd een lang en intens traject gestart. Er werd geen enkele concessie gedaan. Uiteindelijk werd in Eric Smith een CEO gevonden die capabel genoeg bleek en geen gevaar vormde voor de – toen al – unieke bedrijfscultuur.

Bescheidenheid

Een derde strategische succesfactor was de bescheiden houding van het olijke duo. Financiën waren top-secret, zelfs werknemers hadden geen idee hoeveel er verdiend werd, marketing was een no go evenals het openlijk prijzen van het bedrijf. Waarom? De mannen voelden een gezonde angst om aangepakt te worden door gigantische concurrenten als Microsoft. Het is om die reden dat ze door de Grote der Aarde een bestaansrecht is gegund. Lees: de concurrentiedrang is bij andere tech-bedrijven destijds niet aangewakkerd.

Sergey Brin met een de geflopte Google Glass op z'n hoofd. Zelfs de beste maken fouten
Sergey Brin met een de geflopte Google Glass op z’n hoofd. Zelfs de beste maken fouten

De hekkensluiter in dit succesverhaal is natuurlijk het optimaliseren van de informatiestructuur én het ontwikkelen van een advertentiemodel, middels de alom bekende AdWords – advertenties gebaseerd op zoekwoorden, oftewel: een perfect ontwikkeld product waarmee een gat in de markt gedicht werd. Het bedrijf is er gigantisch mee geworden.

Deze lessen kun je van Page en Brin leren

  • Google was niet de eerste zoekmachine, net als YouTube niet de eerste videosite was en Facebook ook niet altijd op de social media-troon zat. Niemand had gedacht dat Yahoo! en Altavista verslagen zouden worden, maar toch gebeurde het. Zoek binnen de bestaande markt naar hetgeen dat jou net iets anders maakt en wordt daar de beste in.
  • Behoud de controle over je bedrijf. Als je de druk van investeerders om de ‘verkeerde dingen’ te doen niet kunt tegenhouden, gaat je bedrijf sowieso falen. Waar zou Google zijn geweest als ze de consumentenmarkt hadden verlaten, zoals de bestuursleden hen adviseerden?
  • Een winstgevende positie geeft je veel macht om het bedrijf te runnen zoals jij dat wil. Google werd winstgevend in het derde jaar dat ze operationeel werden.
  • Neem zo lang mogelijk de tijd om de perfecte mensen aan te nemen. Google stelt sinds de begindagen enorm hoge eisen in het aanwerven van mensen. Werknemers worden natuurlijk beloond met een salaris, maar ook op een niet traditionele manier; de opbouw van de organisatie zorgt voor genoeg ruimte om ieders talent te ontwikkelen. Destijds was dat nog niet eerder op die manier gedaan.
  • Zoals gezegd: de cultuur van een bedrijf is extreem belangrijk in het aantrekken van getalenteerde mensen. Ondanks het feit dat iedereen dacht dat Google het niet zou redden, stonden de sollicitanten toch in de rij. Paul Buchheit, de ontwikkelaar van Gmail, verliet zijn goed betaalde baan bij Intel om een minder goed betaalde baan bij Google te gaan vervullen. Zijn reden? ‘Google was more fun’.

Dagelijks lifestyle nieuws op je tijdlijn? Volg ons op Facebook!

10-01-2017 - Leroy van den Berg