Jelle van Es Media 12 nov 2017

Doom Switch Review – Keiharde actie op de Switch

Ik was bang dat de Switch net als bij de Wii U een console zou gaan worden die je enkel koopt voor de Nintendo-games. Gelukkig heeft de console nu al meer liefde gekregen van third party uitgevers dan de volledige Wii U-periode. EA bracht FIFA er op uit, 2K Games kwam met het uitstekende NBA 2K18 en ook Bethesda is lekker bezig. Binnenkort kunnen we aan de slag met Skyrim, maar voordat het zover is, brengt het bedrijf ook Doom op de Switch uit.

Doom kwam in 2016 al op de andere consoles en de pc uit, dus deze Switch-versie komt wel flink wat later uit. Het is in vergelijking met die games ook duidelijk de mindere versie. De Switch-versie heeft een lagere framerate en ook de omgevingen zijn minder gedetailleerd. Mocht je een keuze hebben tussen de verschillende versies, dan is de Switch-versie technisch gezien simpelweg de minste.

Doom technisch iets minder

Dat betekent niet dat de game slecht is, hij is gewoon technisch minder aan de andere games. Beschouw je de game echter als een pure Switch-game, dan valt de game zeker niet tegen. Op het grote scherm is hij niet super mooi, maar in de handheldmodus merk je eigenlijk niet al te veel van de beperkingen en kun je met volle teugen genieten van de keiharde actie die Doom te bieden heeft.

Want dit is een game die eigenlijk maar om één ding draait: actie. En dat dan het liefst op een hoog tempo. Al snel in het avontuur bouw je een mooi wapenarsenaal op en daarmee schiet je op alles en iedereen dat je in de buurt tegenkomt. Helemaal een feest wordt het wanneer je een vijand met je wapen een soort van verlamd en vervolgens met een keiharde fysieke beuk hem afmaakt. Dat geeft een enorm goed gevoel van voldoening en smaakt alleen maar naar meer.

Doom kent een berg aan missies, waarbij de moeilijkheidsgraad en de aantal toffe wapens langzaam omhoog loopt. Je wilt steeds verder gaan om te zien wat voor monsters je gaat tegenkomen. Tussen het grove geweld zijn er ook momenten dat je op zoek moet gaan naar keycards om zo deuren te openen of ben je op zoek naar armor om de volgende lading aan vijanden te overleven. Het is een game waarbij de speelsnelheid lekker hoog ligt en je daardoor helemaal in de game opgaat. Daarmee is de game wel een stuk minder geschikt om onderweg in een trein te spelen. Daarvoor is de omgeving iets te veel een afleiding. Maar ‘s avonds op de bank in handheld modus werkt de game uitstekend.

Hoofdavontuur dik in orde

Doom is een game die je wat mij betreft haalt voor het hoofdavontuur, dat dik in orde is. Voor de liefhebber is er ook een multiplayermodus. Deze is echter een stuk minder interessant en in mijn ervaring was het lastig om een potje te vinden. Echter heb je op de Switch ook niet heel veel aanbod qua multiplayershooters. Als je op zoek bent naar een simpele shootout met andere mensen online, dan is Doom een redelijk alternatief.

Het is al met al een zeer fijne shooter. Natuurlijk, op de andere consoles komt Doom beter uit de verf en door zijn keiharde actie is hij niet super geschikt om onderweg te spelen. Maar als jij geen andere console hebt en wel wat actie op je Switch wilt, dan heb je aan Doom gewoon een hele goede.