Life

Donalds dilemma: Trump Force One of nieuwe Air Force One?

Een vergelijking van de twee ultieme private jets

Het presidentschap van de Verenigde Staten komt met een aantal perks. Zo heeft de president van de VS de beschikking over een privévliegtuig: de Air Force One. Maar ja: de aankomende president, Donald Trump, heeft al zijn eigen private jet: de Trump Force One. Moet The Donald voor de nieuwe Air Force One gaan (die momenteel in ontwikkeling is), of kan-ie beter met zijn huidige vliegtuig blijven reizen?

Wel of niet te duur?

Donald Trump zei onlangs op Twitter dat de bouw van de nieuwe Air Force One veel te veel geld gaat kosten en dat Boeing beter kan stoppen met de ontwikkeling hiervan. Niet zo aardig van Donald, want het beursaandeel Boeing dropte direct een procent en bovendien leek zijn uitspraak voorbarig: Boeing pareerde namelijk meteen en gaf aan dat zij keurig binnen het vooraf bepaalde budget zouden blijven. De beurs herstelde zich, Trump leek gerustgesteld en all was well.

De huidige Air Force One

manners-air-force-one

President Obama zal de laatste president zijn die een volledige ambtstermijn gevlogen heeft in de huidige Air Force One. Voor de volledigheid: er zijn twee versies van dit vliegtuig, maar voor de eenvoud behandelen wij ‘m hier in enkelvoud. De huidige Air Force One stamt uit 1990 en is onderhand dus wel aan vervanging toe. Voor Barack Obama was het alles behalve behelpen in deze jet op leeftijd. Een lijst van de faciliteiten van deze Boeing 747-200:

  • Extra lange actieradius
  • Bijtanken in de lucht
  • Zelfvoorzienend op elke luchthaven
  • 372m2 leefruimte
  • Capaciteit voor 26 passagiers en 102 crewleden/staff
  • Een conference room/eetzaal
  • Een privésuite voor de president en de first lady
  • Een kantoor voor de senior staff
  • Een extra kantoor dat dienst kan doen als medische (nood)ruimte
  • Kantoren en loungeruimtes voor de staff van de president, de crew en mediagasten
  • Een eetzaal met een capaciteit van maximaal 100 personen
  • Beveiligde communicatie (air to air, air to ground, satelliet)
  • Een cruisesnelheid van 0.84 Mach (1029 km/u)

De nieuwe Air Force One

De Boeing 747-200 zal worden vervangen door de Boeing 747-8 als nieuwe Air Force One. Vanzelfsprekend zal de nieuwe Air Force One de beschikking krijgen over een nieuw, moderner interieur met luxer en moderner meubilair en state-of-the-art voorzieningen.

In technisch opzicht zet de 747-8 ook een behoorlijk stap vooruit. In plaats van een cruisesnelheid van 0.84 Mach (1029 km/u), haalt-ie een cruisesnelheid van 0.855 Mach (1074 km/u). Daarbij is het vliegtuig een stuk stiller én schoner: per trip stoot-ie zo’n 16 ton minder CO2 uit dan de 747-200, claimt Boeing. Per jaar komt de CO2-besparing neer om de zuiverende werking van 52.000 m2 Amerikaans bos. Bovendien is de actieradius van de nieuwe Air Force One een stuk groter: komt de huidige Air Force One ‘slechts’ 10.839 kilometer ver op een volle tank (van DC naar Tokyo); de nieuwe zal op één tank maximaal 12.440 kilometer kunnen vliegen (van DC naar Hong Kong).

De nieuwe Air Force One van Boeing

De lengte van het toestel neemt ook toe, van 70.66 meter tot 76.25 meter en dat betekent in de basis meer ruimte. Bovendien kan de nieuwe Air Force One met een gewicht van maximaal 447.696 kg. opstijgen; de huidige AFO kent een opstijggewicht dat is beperkt tot 377.842 kg. Barack Obama weegt overigens 82 kg, Donald Trump zal met z’n 1.88 m. en iets welvarender figuur wat meer gewicht in de schaal leggen, maar daar heeft de Boeing dus geen enkel probleem mee.

De Trump Force One

manners-trump-force-one

Maar dan de Trump Foce One: deze Boeing 757-200, een iets kleiner toestel, vloog zijn eerste vlucht in 1991 en is dus ook een oudje. Overigens behoorde het vliegtuig eerst toe aan twee luchtvaartmaatschappijen en Microsoft mede-oprichter Paul Allen voordat Trump eigenaar werd. Je hoeft trouwens geen medelijden te hebben met Donald: hij had reeds een privévliegtuig.

Trump bemachtigde het toestel in 2011 en spaarde kosten noch moeite om de jet helemaal naar zijn eigen wensen aan te passen. De standaard Boeing 757-200 kan 239 passagiers vervoeren, maar Trump heeft dit aantal teruggebracht tot 43.

Die extra ruimte gebruikte hij voor het installeren van luxe leren stoelen met slaapstand en een eigen entertainment module, een master bedroom, Mohair-bankstellen, houten afwerking, een riant entertainment system, een badkamer met 24 karaat gouden details, een luxe dining room, een privéruimte voor gasten met een eigen entertainmentsysteem, een lounge met -wederom- een eigen entertainmentsysteem en bibliotheek met 1000 films en touch screen bediening voor alle features.

Hoewel de Trump Force One is voorzien van bijzonder krachtige motoren en hij maar liefst 16 uur in de lucht kan blijven, verbleekt de cruisesnelheid van 805 km/u bij de cruisesnelheden van de huidige Air Force one (1029 km/u) en de nieuwe Air Force One (1074 km/u).

De keuze

Goed, de nieuwe Air Force One zal het moeten doen met wat minder goud dan de Trump Force One, maar hij is wel stiller, zuiniger, sneller, moderner én ruimer. Bovendien is-ie minder belastend voor het milieu. Het feit dat alle communicatie top secret kan plaatsvinden, is ook wel een usp. We snappen dat Donald moeite zal hebben met het afscheid nemen van zijn geliefde Trump Force One, maar hij kan ‘m vast wel in de familie houden. Als wij Trump waren, lieten wij Boeing lekker die nieuwe Air Force One bezorgen.

13-12-2016 - Mitchell van der Koelen