Waarom je huidige ik niets geeft om de toekomstige versie van jezelf

Rationeel gezien weten we wat we moeten doen om onze doelen op de lange termijn te bereiken en voor onze toekomstige zelf te zorgen. We weten dat we moeten sparen om later een huis te kunnen kopen of te kunnen genieten van onze oude dag. We moeten goed voor ons lichaam zorgen, zodat we later gezond blijven. En we weten dat we het best nu al kunnen met beginnen met die taak, in plaats van alles uit te stellen tot het laatste moment.

Toch is het behoorlijk lastig om in de praktijk aan de toekomstige versie van jezelf te denken en doelen op de lange termijn te bereiken. Hoe komt dat toch?

Onze hersenen zijn zo bedraad

Hal Hershfield, een psycholoog aan de UCLA Anderson School of Management, vroeg zich ook af waarom mensen niet denken aan later, en bijvoorbeeld niet sparen voor hun pensioen. Waarom besteden mensen hun geld vandaag ten koste van hun toekomstige welzijn?

Met een team van onderzoekers stelde Hershfield vragen aan de deelnemers, terwijl ze registreerden welke delen van hun hersenen oplichtten. Het is geen verrassing dat de hersenen van mensen actiever waren bij het beantwoorden van vragen over hun huidige ik dan bij vragen over een ander.

Maar hou je vast: het team ontdekte dat de hersenactiviteit van de deelnemers terwijl ze aan hun toekomstige zelf dachten meer leek op de hersenactiviteit die oplichtte terwijl ze aan een ander dachten. In andere woorden: als je over jezelf denkt over een maand, jaar of zelfs tientallen jaren, dan registreren je hersenen die persoon op een manier die vergelijkbaar is met hoe je Linda de Mol, de pakjesbezorger of de kassamedewerker registreert.

Als je op deze manier bijvoorbeeld naar het sparen voor je pensioen gaat kijken, voelt dit bijna alsof je geld gaat weggeven aan iemand anders. Je handelt in je eigen belang, dus is het is niet gek als je niet spaart voor je pensioen.

Hoe bereik je jouw toekomstige doelen wel?

Aan de ene kant is dit goed nieuws. De neiging om dingen uit te stellen is nou eenmaal een neurale mislukking. Onze hersenen zijn bedraad om onze huidige ik voorop te stellen. Aan de andere kant voelt het werken aan onze langetermijndoelen nu lastiger dan ooit. Hoe kunnen we er toch voor zorgen dat de huidige versie van onszelf ook maar iets geeft om de toekomstige versie van onszelf? Er zijn drie mogelijke strategieën.

1. Dwing jezelf om te denken aan je toekomstige zelf

Wij mensen hebben een talent om onze huidige zelf ervan te overtuigen dat de toekomstige versie toekomstige van onszelf op één of andere manier op magische wijze alle wilskracht en motivatie heeft om te doen wat je huidige ik uitstelt. Nope. Ga uit van het ergste van je toekomstige zelf en je zal veel beter je doelen kunnen bereiken. Je kunt er vanuit gaan dat je in de toekomst op precies dezelfde manier zal denken en handelen als je nu doet. Je bent dus volledig op de hoogte van je zwakke punten over een paar jaar.

Maak het zo makkelijk mogelijk voor jezelf om te denken aan je toekomstige zelf. Door bijvoorbeeld een automatische overschrijving naar je spaarrekening aan te maken en gezonde snacks binnen handbereik te houden. Maak het tegelijkertijd zo moeilijk mogelijk voor je huidige ik om uit te stellen. Dat kan bijvoorbeeld met de app Freedom, als jij je constant laat afleiden door Facebook en Reddit.

2. Overtuig je huidige ik ervan dat je in de toekomst dezelfde persoon bent

Uit onderzoek blijkt dat jezelf herinneren aan de negatieve gevolgen voor je toekomstige zelf al een hoop kan schelen wat betreft uitstellen. Sta je op het punt om iets uit te stellen? Bedenk dan wat dat betekent voor je toekomstige zelf. Waarschijnlijk een hoop stress en discomfort.

Ook blijkt dat het helpt om te denken in dagen in plaats van jaren. Een Amerikaans onderzoek toont aan dat mensen vier keer eerder beginnen met sparen voor hun pensioen als ze wordt verteld dat hun pensioen over 10.950 dagen start, in plaats van over dertig jaar.

3. Gebruik de liefde voor onmiddellijke bevrediging in je voordeel

Vaak als we doelen stellen, denken we aan de resultaten op de lange termijn. Een afgetraind lichaam als we besluiten naar de sportschool te gaan. Of een promotie krijgen, comfortabel met pensioen gaan, ga zo maar door. Dat kan heel inspirerend zijn, maar helpt vaak niet op de korte termijn.

Uit onderzoek blijkt dan ook dat genieten van het proces om je doel te bereiken belangrijker is dan het streven naar voordelen op de lange termijn. Hoe dat er in de praktijk uitziet? In plaats van sporten voor een afgetraind lichaam, kies je een sport uit die je echt leuk vindt. Focus je daarnaast op de boost in energie en de vermindering van stress.

Blijf je een taak maar uitstellen? Denk dan aan hoe goed het zou voelen om aan het einde van de dag je laptop dicht te klappen zonder schuldgevoel dat je een taak niet hebt uitgevoerd. Moet je een taak uitvoeren die je eigenlijk niet leuk vindt? Probeer dat dan te combineren met iets wat je wél leuk vindt. Je favoriete koffietent bijvoorbeeld, je favoriete album of het eten van je favoriete snack.

Combineer je deze drie strategieën? Dan zou je zomaar eens je doelen op de lange termijn kunnen bereiken.

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
Waarom je huidige ik niets geeft om de toekomstige versie van jezelf
Sluiten