Mitchell Rietveld
Mitchell Rietveld Cars 16 jan 2017

Dit zijn dé twee supercars uit de jaren ’50

Rond de jaren’50 werden in bepaalde race-series eisen gesteld aan high-performance auto’s die voor een dergelijke competitie werden ontwikkeld. Eén zo’n voorwaarde was dat er een x-aantal consumentenvarianten geproduceerd diende te worden. Dit leidde uiteindelijk tot verschillende, enigszins gewijzigde, raceauto’s; de zogeheten supercars.

Verschillende (grote) autofabrikanten gingen aan de slag, met een hoop verschillende supercars als resultaat. Toch waren er in de jaren ’50 twee – inmiddels iconische – wagens die als eerste de troon bestegen.

1954 Mercedes-Benz 300 SL

Inmiddels staan we niet meer te kijken van een ‘raceauto’ op de weg, maar vroeger was dat wel anders. Een fabrikant moest de eerste zijn en wie anders dan het Duitse Mercedes mag zich de breker van het ijs noemen. De 300 SL is een omgebouwde W194. Het verschil? In de 300 SL werd een brandstofsysteem geplaatst uit de Messerschmitt: een Duits gevechtsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Zoals verwacht resulteerde dit in ‘s werelds snelste auto die ook de openbare weg op mocht.

Wat leuke feitjes over de 300 SL. Hij is uitgerust met 215 pk en haalt een maximale snelheid van 257 kilometer per uur. Vroeger kon je de trotse eigenaar worden voor maximaal negen duizend dollar. Wil je nu eigenaar worden? Dan mag je 4,6 miljoen aftikken.

1957 Jaguar XKSS

Aan het einde van 1956 besloot Jaguar om te stoppen met racen, waardoor een aantal Jaguar D-type racewagens ineens nutteloos werden. Zonde om te laten rotten, zo moet de fabrikant gedacht hebben, dus werden de wagens straatlegaal gemaakt. Dit kostte Jaquar overigens niet veel moeite. Ze verwijderden de aerodynamische vin achter de bestuurdersstoel en maakten hem wat meer weerbestendiger middels een (opvouwbaar) dak en een werkende passagiersdeur.

Wat leuke feitjes over de XKSS. Hij is uitgerust met 262 pk en haalt een maximale snelheid van 255 kilometer per uur. Vroeger kon je de trotse eigenaar worden voor maximaal zeven duizend dollar. De huidige prijs varieert nogal qua schattingen: tussen de 1,4 en 19,8 miljoen dollar. Eén van de auto’s werd destijds gekocht door de Amerikaanse acteur Steve McQueen, wat de wagen een iconische status gaf. In 2016 zijn negen Jaguars XKSS’s op authentieke wijze en met originele materialen nagebouwd door de fabrikant. Meer daarover lees je hier.

Reageer op artikel:
Dit zijn dé twee supercars uit de jaren ’50
Sluiten