Life

Rijk en succesvol? Dan zit je niet op FB, maar hier

Dit zijn de social networks van de elite

Je hoort het steeds vaker: mensen die Facebook zat zijn. Sterren en rijkaards waren dit al veel langer. Maar in plaats van te blijven zeuren over Facebook óp Facebook, kozen zij simpelweg voor andere kanalen. Dit zijn de social networks van de elite. En hier kom je niet zomaar op.

Best of All Worlds

Best of All Worlds is een invite-only social media platform dat is opgericht door de Zweedse graaf Erik Wachtmeister. Tijdens een jachttrip kwam hij op het idee om een besloten platform te starten voor wat hij noemt ‘top influencers’. Op Best of All Worlds wisselen high socialites ervaringen uit over hot spots en kunnen zij ongestoord met elkaar netwerken. Enkele leden van de Saudische koninklijke familie waren ook betrokken bij de oprichting van de social media site.

Manners best of all worlds

Best of All Worlds is voor de gebruiker gratis. De website verdient zijn geld met reclames. Toegang tot Best of All Worlds krijg je alleen door een persoonlijke uitnodiging. Ieder lid krijgt tien uitnodigingen om te verspreiden onder hun netwerk. Wie er precies gebruik maken van dit netwerk, is niet bekend. Er gaan wel geruchten dat het met name royals zijn die hier ongestoord met elkaar kunnen interacteren.

The Marque

Manners The Marque

The Marque kan worden beschouwd als de overtreffende, high-end trap van LinkedIn. Het platform is opgericht door de Zuid-Afrikaanse zakenman Andrew Wessels. The Marque biedt invitation-only toegang aan de zakelijke elite. Om toe te mogen treden, dien je direct invloed te hebben in de top van een vooraanstaand bedrijf. Eenmaal binnen, hoef je zelf niets te doen. Een ‘relationship manager’ stelt jouw profiel samen. Het profiel is een soort super-cv dat de carrière en capaciteiten van leden optimaal belicht. Aangezien het een besloten platform betreft, mag men aannemen dat het dienstdoet als een soort topniveau pool voor recruiters en headhunters. De kosten van het lidmaatschap van The Marque bedragen bijna 1500 euro per jaar.

A Small World

A Small World werd ongeveer tegelijkertijd gelanceerd met Facebook maar richt zich op een totaal ander publiek (uiteraard alleen op invitatie). Samengevat mag je stellen dat A Small World iedereen die op Facebook ‘zit’ niét binnen wil hebben. Dit besloten netwerk is dan ook ontstaan uit frustratie over alle ‘troep en wannabe’s’ op ‘s wereld’s grootste social network. A Small World brengt luxedieren samen en richt zich op het uitwisselen van tips en ervaringen, vooral op het gebied van reizen en hot spots. Omdat alle gebruikers een hoge levens- en kwaliteitsstandaard hebben, moet dit zorgen voor betere conversaties en relaties. Onlangs nam A Small World het ledenbestand onder de loep en besloot dat tweederde van de leden niet voldeed aan de eisen van het platform. Hen werd zonder pardon toegang ontzegd.

Manners A Small World

A Small World kost de gebruiker jaarlijks ongeveer 50 euro en richt zich vooralsnog voornamelijk op de Londense high society.

Manners social media platforms van de elite

[Foto: Istock]

Eleqt

Eleqt is momenteel de ultieme netwerksite. Het platform is een soort high end cross-over van Facebook en LinkedIn. Gebruikers hebben de mogelijkheid om een profiel aan te maken maar het hoofddoel is netwerken. Netwerken op topniveau welteverstaan, want toegang krijg je alleen met ‘de juiste carrière en de juiste movitatie’. En het juiste vermogen, want je moet aantoonbaar rijk zijn: tweederde van de gebruikers heeft een jaarsalaris van meer dan 200.000 euro.

Manners Eleqt

Eleqt begon ooit als werkspot waarop de rijken der aarde advertenties konden plaatsen voor bedienden. In die geest is Eleqt verder uitgegroeid. Je vindt er nu advertenties van vermogende lui die zoeken naar een nieuwe monteur voor hun jacht of een vastgoedproject om in te investeren. Om mee te mogen doen moet je niet alleen voldoen aan de vereisten maar ook jaarlijks zo’n 4250 euro op tafel leggen.

The Litter Box

Wat zich precies afspeelt in The Litter Box, weten alleen de leden maar het lijkt veilig om te stellen dat dit platform ‘s wereld’s meest high end erotieksite is. The Litter Box is in essentie een dating- en seksplatform voor aantrekkelijke mensen met geld. Hoewel de site stelt dat je ‘geen supermodel hoeft te zijn om mee te mogen doen’, vallen veel aanvragen af.

Manners The Litter Box

The Litter Box kent een social functie a la Facebook, maar beschikt ook over een webshop met luxe seksartikelen, een dating gedeelte en een webcam sectie. Hoewel namen tot nu toe niet zijn uitgelekt, is het een publiek geheim dat vele artiesten, sporters en andere prominenten op The Litter Box actief zijn.

Opportunity Network

In 2008 creëerde de Italiaanse private equity consultant Brian Pallas Opportunity Network: een invite-only platform voor uitsluitend CEO’s. Opportunity Network heeft inmiddels vestigingen en medewerkers wereldwijd, in meer dan 75 landen. Het netwerk werkt anoniem. Leden kunnen anoniem tips, opdrachten of aanvragen plaatsen en wanneer er een match is koppelt Opportunity Network hen aan elkaar. Als jouw bedrijf minder dan 35 miljoen euro per jaar omzet, hoef je niet eens te proberen om binnen te komen. Toegang wordt alleen verleend na een uitgebreide screening en aanbeveling door toonaangevende globale financiële instellingen.

Manners Opportunity Network

Om je een idee te geven van het soort business dat hier achter gesloten deuren plaatsvindt: een anonieme vastgoedondernemer zocht onlangs naar een partner voor de ontwikkeling van een nieuw project in New York met ‘een prijskaartje van iets boven de miljard dollar’. Voor dergelijke zaken is een jaarlijkse fee van 1000 dollar om gebruik te maken van het netwerk nog best bescheiden.

22-08-2016 - Mitchell van der Koelen