Frank Reinbergen
Frank Reinbergen Wheels 16 okt 2019

Dit is waarom de autoprijzen in Nederland gaan stijgen vanaf 2020

Slecht nieuws, want vanaf juli 2020 worden de autoprijzen in Nederland verhoogd. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt omdat in september 2018 de prijs ook steeg van praktisch elke nieuwe auto. Dit gaat in juli 2020 weer gebeuren omdat er vanuit de overheid veranderingen in de BPM worden doorgevoerd. Beide prijsstijgingen zijn gevolg van een nieuwe methode die wordt toegepast om de CO2 uitstoot van auto’s berekenen.

In september 2018 werd er een nieuwe methode om CO2 te meten ingevoerd. Deze WLPT-methode berekent de uitstoot van auto’s en op basis van die cijfers wordt de BPM berekend. De BPM, de belasting op personenauto’s, belast met name de auto’s die veel CO2 uitstoten.

Nieuwe bereken methode zorgt voor duurdere auto’s

Voorheen werd deze CO2 gemeten door de NEDC-methode. In september 2018 is de WLTP-methode stapsgewijs ingezet en in 2020 is het systeem volledig verantwoordelijk voor het meten van de uitstootwaarden. Wat betekent dit concreet voor de autoprijzen in Nederland?

JATO deed onderzoek naar de cijfers en kwam tot de conclusie dat het tarief flink omhooggaat, met name voor auto’s met een verbrandingsmotor. Gemiddeld stijgen de BPM-tarieven over alle brandstofsoorten met 588,23 euro.

Prijsstijging niet voor alle auto’s gelijk

Voor auto’s die gebruik maken van benzine, diesel of gas wordt deze stijging hoger. JATO voorspelt een BPM-stijging van 878,29 euro voor deze groep. De groep die er veel beter vanaf komt zijn de hybride-aandrijvingen. Deze zullen gemiddeld genomen ongeveer 166 euro duurder worden.

JATO heeft ook uitgezocht wat de gemiddelde verandering in BPM per merk wordt. Opvallend is dat de merken DS, Audi en Citroën er het slechts vanaf komen. Voor DS worden auto’s gemiddeld genomen 3.000 euro duurder.

Autoprijzen

Groener is goedkoper

Opel Mercedes en Mitsubishi komen er het beste vanaf. Mitsubishi, die het meeste profiteert van de WLPT-methode, kan een prijsdaling van 3.000 euro verwachten. De voornaamste reden dat Mitsubishi erop vooruitgaat is het gamma aan modellen die ze leveren. Mitsubishi heeft maar één model met een dieselmotor, de rest is benzine of plug-in Hybride.

Geïnteresseerd in auto’s? Dan is dit artikel over de Skoda Octavia misschien wat voor jou.

Autovisie

Reageer op artikel:
Dit is waarom de autoprijzen in Nederland gaan stijgen vanaf 2020
Sluiten