Michiel Hekkens
Michiel Hekkens Banen & Salaris 11 okt 2025
Leestijd: 2 minuten

Dit is nu de snelst stijgende cao-baan, met 12,5% meer salaris

De romantiek van de vrachtwagenchauffeur is al talloze malen bezongen, maar we hebben nog nooit iemand gehoord over een schipper op de binnenscheepvaart. Laat Manners dat dan maar doen. Nu is hiervoor een perfecte moment. Binnen de sector is in één kwartaal het salaris met 12,5 procent gestegen.

Met een schip op de Rijn vaar ik door het Roergebied, ik ga helemaal naar Basel met mijn 30 ton bauxiet. Tot zover de lofzang, vrij naar Henk Wijngaard. Als schipper op de binnenvaart zie je net als een vrachtwagenchauffeur het landschap aan je voorbijtrekken, alleen dan wat langzamer. Je staat nooit in de file en je hoeft niet te vrezen dat iemand ’s nachts het zeil opensnijdt en je wat aandoet (zoals op menig vrachtwagenparkeerplaats). En een derde voordeel: als schipper word je sinds kort fors beter betaald.

Deze tien cao-banen stijgen het snelst in salaris

Dit blijkt uit cijfers van Van Spaendonck, de salarisverwerker die afgelopen week een bak feitjes over Q3 2025 over ons uit stortte. Manners schreef al over het nieuwe salaris van Jan Modaal, de bestbetaalde mkb-banen en het gemiddelde salaris per provincie. Nu zetten we de tien snelst stijgende cao-banen op een rij.

Nr.SectorStijgingSalaris Q3 ’25
1Binnenscheepvaart+12,64%€ 3.106,03
2Zeevaart+8,34%€ 2.775,00
3Apotheken+8,00%€ 3.853,73
4Glastuinbouw+6,91%€ 2.984,11
5Pluimveeverwerkende industrie+5,04%€ 2.956,26
6Tankstations en Wasbedrijven+4,76%€ 2.729,01
7VVT (voorheen Thuiszorg)+4,43%€ 3.389,56
8Nederlandse Podia (PFZW)+4,33%€ 3.631,11
9Railinfrastructuur+4,32%€ 4.381,58
10Gehandicaptenzorg+4,32%€ 3.777,78

Het zou overdreven zijn om te zeggen dat Jan, Pier, Tjores en Korneel de zilvervloot hebben binnengehaald. Zoveel verdienen ze ook weer niet. Wel gaan de binnenscheepvaarders door de grens van 3.000 euro bruto heen, terwijl hun collega’s op zee blijven steken op 2.775 euro. In de rest van de top 10 zien we meer zware beroepen terug. Glastuinbouw, pluimvee-industrie, thuiszorg, railinfrastructuur en gehandicaptenzorg zijn stuk voor stuk loodzware sectoren. Fijn dat de noeste werkers hier wat meer loon naar werken krijgen.

Hoe word je schipper op de binnenscheepvaart?

Zie jij jezelf ook wel varen door het Roergebied met 30 ton bauxiet? Dan kun je een mbo-opleiding tot Binnenvaartschipper volgen in onder andere IJmuiden, Rotterdam of Zwolle. Hier leer je navigeren en manoeuvreren en doe je kennis op over regelgeving en communicatie, onderhoud en techniek en ladingbehandeling. Tijdens de opleiding mag je al meevaren op een schip.

Ben je te oud om nog aan een opleiding te beginnen? Dan is er ook een zij-instroomtraject. Hierbij begin je als matroos en volg je ondertussen cursussen aan de Binnenvaartschool. Gemiddeld gezien heb je vijf tot acht jaar nodig om alle relevante diploma’s en certificaten te halen, zoals een Schipperspatent, Groot Vaarbewijs, Marifooncertificaat en een Radarpatent (voor varen bij slecht zicht).

Daarna kun je overal aan de slag, want er is een groot tekort aan bemanningsleden en schippers. Veel oudere schippers gaan met pensioen, terwijl er te weinig jonge instromers zijn. Tegelijk groeit de vraag naar transport over water, omdat het duurzamer is dan wegvervoer. Op de website van BLN-Schuttevaer lezen we: “Wie nu kiest voor een opleiding of baan in de binnenvaart, heeft bijna garantie op werk”.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.