Redactie
Redactie Clothing 20 apr 2016

Dit hebben wij geleerd van de Amsterdam Denim Days

Afgelopen weekend stond het Westergasfabriek in Amsterdam volledig in het teken van denim. De Amsterdam Denim Days trekken jaarlijks duizenden bezoekers die zich onderdompelen in spijkerstof. Manners bracht een bezoekje en sprak aldaar met Leroy Aznam, modeblogger van het eerste uur voor Commedesleroi.com.

Met enige scepsis vertrekken we richting de prachtige en industri├źle hallen in het Westerpark. Want: hoe kun je in godsnaam een heel festival vullen met denim? Het blijkt voor de organisatie geen vraagstuk te zijn geweest. Van denim grootmachten als┬áG-Star, Scotch & Soda, Levy’s, Tommy Hilfiger en Calvin Klein tot ambachtsmannen; ze zijn allen aanwezig om hun noviteiten te delen met de rest van de wereld.

Na een kort rondje over het terrein lopen we Leroy tegen het lijf, als modeblogger en oprichter van pr-bureau Ivy Lee is hij nauw betrokken bij de Denim Days, en schuwt hij niet om zijn kennis met ons te delen. ‘In Nederland is er veel liefde voor denim. De Amsterdam Denim Days is het enige festival in z’n soort.┬áDenim Heads komen overal vandaan om te zien wat er speelt op dit gebied.┬┤

Nu we je toch spreken, wat maakt denim zo speciaal?
‘Ik denk dat denim heel bijzonder is voor veel mensen, omdat de stof met je meeleeft. Dat klinkt een beetje vaag, maar neem bijvoorbeeld een spijkerbroek. In de loop van de jaren krijgt-ie allerlei gebruikerssporen die de broek een karakter geeft. Ook is denim een gemakkelijke stof. Je kunt het┬ámet praktisch alles combineren en zowel formeel als informeel dragen.’

Wat zijn de laatste ontwikkelingen die we hier zien?
‘Er komen steeds meer wassingstechnieken bij, om de kledingstukken onderscheidend te maken. Maar ook laserprinttechnieken zijn populair, vanwege het toffe effect. De grootste trend is toch wel om denim te customizen; laat je items op maat maken, voeg patches toe, laat de zakken op andere plekken plaatsen of┬ávoeg opvallende kleuren toe.’

Calvin Klein pakt groots uit met witte denim. Wint wit aan populariteit?
‘Wit is heel specifiek, dus daar moet je wel een goed gevoel bij hebben. Ik denk wel dat lichte denims deze zomer goed gaan scoren. En natuurlijk de dry denim, een donkere jeans in z’n meest pure vorm. Een broek waar je echt nog in moet leven. Deze broek moet je eigenlijk niet wassen zodat ‘ie lekker doorleefd wordt.’

Welke trends zie je nog meer?
‘Veel patchwork: plaatjes die op de stof worden genaaid. Ook zie ik dat de broeken wijder worden gedragen. Eerst struikelde je over de┬áskinny jeans, maar dat is aan het afzwakken. Jeans on jeans, een spijkerstof jas op een jeans, doet het ook goed.’

Ik draag m’n jeans naar kantoor, maar ook naar een festival

Wat adviseer je om vooral niet te doen?
‘Jeans met teveel wassingen en scheuren combineren met een veel te druk spijkerjasje. In mijn ogen wordt het dan te veel ┬ávan het goede. Wat je wel kunt doen is verschillende tinten denim op elkaar dragen.’

 

Wat is de vuistregel voor het dragen van jeans
‘Zorg voor de juiste pasvorm. Laat je adviseren door een specialist en zorg dat je voor een kledingstuk kiest dat goed bij je lichaam past. Ik draag bijvoorbeeld veel broeken van G-Star Arc 3D. Die broeken zitten bij mij altijd goed. Ik draag ‘m naar kantoor, maar ook naar een festival.’

Als we om ons heen kijken, is denim niet per se meer gebonden aan bepaalde (sub)culturen.
‘Klopt! Denim is voor iedereen. Je ziet het in de straatcultuur, bij hip hop’ers, rockers, hipsters en natuurlijk bij de echte denim heads. Maar je ziet hier ook veel Japanners voorbij komen. Zij hebben een eigen stijl gecre├źerd met veel wijde broeken. Dat is ook wel de bedoeling van de Denim Days; verschillende culturen bij elkaar brengen in de nieuwe denim hoofdstad van de wereld.’

Leestip! Denim Dudes door Amy Leverton. Alles over de beroemde spijkerstof. 

Reageer op artikel:
Dit hebben wij geleerd van de Amsterdam Denim Days
Sluiten