Jelle van Es Media 6 feb 2018

Dissidia Final Fantasy NT Review

In de eerste zes weken van dit jaar hebben we reeds drie nieuwe vechtgames mogen ontvangen. Dat is in vergelijking met de andere beschikbare titels ietwat veel. En met Dissidia Final Fantasy NT kunnen we eigenlijk nummer vier gaan opschrijven. Dat voelt als een overdosis, maar tegelijkertijd zien we ook dat er tussen alle titels veel variatie is.

Zo is EA Sports UFC 3 een realistische vechtgame, zijn Dragon Ball FighterZ en Street Fighter V Arcade Edition games voor de liefhebber van de 2D fighter en is Dissidia Final Fantasy NT een game die je vooral in teamverband speelt. De game neemt je mee naar een apart Final Fantasy-universum. Hierin komen alle helden en badguys uit de verschillende games bij elkaar om het in teams van drie tegen elkaar op te nemen. In grote arena’s, die gebaseerd zijn op settings uit de diverse games, is het dan aan jou en je team om samen de tegenstander te verslaan.

Dissidia Final Fantasy NT

Diepgang

Dissidia Final Fantasy NT lijkt in de basis een simpele game waarbij je er op loshakt, maar je komt er al snel achter dat er veel tactiek achter zit. Het begint al met het kiezen van het personage waar je mee vecht. Deze zijn zeer verschillend en zorgen voor diverse tactieken. Het is echt leuk om te experimenteren en te kijken welk personage bij je past. En dan heb je ook nog de mogelijkheid om met de personages te levelen en zodoende te voorzien van een andere set van speciale aanvallen.

Dissidia Final Fantasy NT

Naast speciale aanvallen, heeft elke personage twee standaard aanvallen. Enerzijds kun je gewoon tikken uitdelen aan de tegenstander om hem of haar zo snel mogelijk uit te schakelen. Maar aan de andere kant kun je ook zogenaamde Bravery attacks uitvoeren. Daarmee verhoog je jouw Bravery en verlaag je die van de tegenstander. Dat zorgt er weer dat jouw fysieke aanvallen een stuk krachtiger worden. Op die manier kan iemand met en hele hoge Bravery in één aanvalsgolf een tegenstander gelijk uitschakelen. Online gevechten hebben zodoende de potentie om uit te lopen in een soort schaakwedstrijden, waarbij je continu probeert de overhand te hebben qua Bravery, om vervolgens in een flits de tegenstander verpulvert.

Dissidia Final Fantasy NT

Sowiesoe is Dissidia Final Fantasy NT het beste om online te spelen. Samen met anderen kun je dan prachtige tactieken uitvoeren. Kies er bijvoorbeeld voor om ieder een vijand uit te kiezen en daar op te focussen of juist met zijn drieën op één te gaan, om die snel uit te schakelen. Ook heb je te maken met summoning kristallen die zo nu en dan verschijnen. Als je die weet te slopen, heb je een grote kans om jouw summon creature op het speelveld te roepen en daarmee jouw team te voorzien van een belangrijk voordeel. En dat alles in een redelijk grote arena waar je flink wat vrijheid hebt.

Meerdere lagen

Dissidia Final Fantasy NT is daarmee een vechtgame met meerdere lagen. Het is een game waar je echt even de tijd voor moet nemen om hem te begrijpen en is daarmee niet zo toegankelijk als een Dragon Ball FighterZ. Daarnaast is de game in je eentje niet zo heel interessant. AI-personages zijn vele malen minder boeiend om tegen te vechten en er is niet zo iets als een story-modus. Het verhaal van de game bestaat uit een serie cinematics, die je vrijspeelt door gevechten te winnen. Daarbij maakt het niet uit of je dat online of juist offline doet. Wat mij betreft is het dan ook verstandiger om de game online te gaan spelen, aangezien je daar veel meer uitdaging en plezier uithaalt.

Dissidia Final Fantasy NT

Win Dissidia Final Fantasy NT

Dissidia Final Fantasy NT is nu beschikbaar voor de PlayStation 4. Om de release te vieren, mogen we van de uitgever twee exemplaren weggeven. Daar voegen we ook nog een setje trading cards bij, die je normaal gesproken alleen bij de Collector’s Edition zou krijgen. Het enige dat je moet doen om hier kans op te maken is een mail te sturen naar [email protected], met daarin de vermelding dat je mee doet aan de prijsvraag. Stuur daarbij ook even je adres, zodat we het pakket kunnen opsturen. Veel succes!