Netflix-killer HBO Max weet al hoe het Disney+ gaat verslaan

Disney+ is knallend van start gegaan met succescijfers, maar kan flinke concurrentie uit de hoek van HBO Max verwachten. Dat benadrukte de COO van AT&T, de telecomgigant die HBO heeft overgenomen, opnieuw tijdens de UBS Global TMT Conference.

HBO Max vs. Disney+

Dat is dezelfde conferentie waar Netflix ook de kijkcijfers van The Irishman onthulde. John Stankey, COO van AT&T, had het daar onder andere over de ambitieuze plannen voor HBO Max. Dat wordt de Netflix-killer van het bedrijf.

Hij prijst Disney+, maar benadrukt tegelijkertijd de verschillen: “Disney+ is een goed product, dat hebben ze echt goed gedaan. De dienst heeft een bepaalde aantrekkingskracht, maar vooral voor de jongste leden van het gezin.”

En daarmee heeft Stankey precies het gat te pakken waar HBO Max in wilt springen: “De kracht van Disney+ als product voor andere leden van het gezin, is zeer beperkt. Ja, er zitten titels tussen die interssant zijn voor volwassenen, en ook voor twintigers en dertigers. Maar in dat opzicht is het aanbod beperkt. HBO Max is een product dat het hele gezin aanspreekt.”

Die aantrekkingskracht is volgens Stankey groot: “Voor elk lid van het gezin zit er wel iets tussen waardoor hij of zij denkt van ‘Dit is wel iets voor mij, ik kan mezelf wel vinden in het aanbod.'”

Te duur?

De streamingdienst gaat pas mei volgend jaar van start. De markt is tegen die tijd opeens propvol met Apple TV+, Disney+, Netflix, Amazon Prime, Hulu, Peacock (NBC/Universal) en Quibi.

Maar hoe zit het dan met dat forse prijskaartje van HBO Max? De dienst kost met een prijskaartje van 15 dollar per maand immers het dubbele van Disney+. John Stankey ziet dat niet als een belemmering voor groei:

“Disney biedt ongeveer de helft van de inhoud van wat wij hebben voor de helft van de prijs,” aldus Stankey. “We bieden twee keer de inhoud van wat we momenteel hebben [op HBO] voor dezelfde prijs. Ik denk dat het dus wel meevalt. Ik luisterde pas naar onze aandeelhouders en er is een continuüm. Sommigen zeiden: ‘te goedkoop’, sommigen vonden de prijs ‘precies goed’ en anderen vonden het ‘te duur’. Dat zegt me dat we waarschijnlijk een goede plek hebben gevonden om te beginnen. ‘

De beperking

Stankey erkent dat HBO op dit moment vooral volwassenen aanspreekt, maar met titels als Sesamstraat wordt daar hard aan gewerkt: “Het beperkende aspect van HBO is dat het een specifieke doelgroep aanspreekt, het is niet breed genoeg. De meeste jonge leden van huishoudens denken niet na over de volgende HBO show die ze willen kijken. (…) Daar willen we verandering in gaan brengen, Max biedt daar ruimte voor. Ik denk dat het daarom zo krachtig is.”

Laat maar komen! Hopelijk leidt de hevige concurrentie tot betere producten, of zitten we over een paar jaar alsnog in de oude televisiesituatie waarbij je betaalt voor tig kanalen?

Deadline

Reageer op artikel:
Netflix-killer HBO Max weet al hoe het Disney+ gaat verslaan
Sluiten