De zwakke plek van Netflix: Disney Plus deelt belangrijke klap uit

Netflix heeft een flinke voorsprong ten opzichte van de concurrentie. Waar Netflix al jaren abonnees verzameld, moeten Disney Plus en Apple TV Plus nog beginnen.

De zwakke plek van Netflix

De streamingdienst heeft echter ook één significante zwakke plek: Netflix heeft niks anders. Alles hangt voor het Amerikaanse bedrijf af van het succes van de streamingdienst.

Disney heeft zenders, evenementen, comics, filmstudio’s, pretparken en talloze andere verdienmodellen. De Grote Muis baat grote merken uit, op allerlei manieren. Juist die overkoepelende strategie is de kracht van Disney.

Een nieuwe Star Wars film kan bijvoorbeeld een spinoff serie krijgen op Disney Plus, maar ook merchandise in de winkels en een eigen achtbaan in Disneyland.

Dat maakt Netflix op de lange termijn zwakker, zeker gezien Disney en Apple dus de kas hebben om Netflix volledig uit te roken. Zeker, Disney Plus is een kostbare grap, maar het bedrijf verdient op talloze andere manieren ook geld.

Disney deelt eerste klap uit

Maar goed, dat wisten we al. Afgelopen week dook er een andere manier op waarop Netflix last kan gaan krijgen van de concurrentie: advertenties.

Apple is in de problemen doordat de techgigant volgens aanklagers op oneerlijke wijze zijn macht over de App Store misbruikt om zijn eigen diensten boven equivalenten van derden te promoten.

Disney doet nu ook een opvallende zet: volgens insiders mag Netflix niet meer zijn diensten en titels promoten op alle televisienetwerken van Disney, behalve ESPN. Dat meldt The Wall Street Journal.

Tweerichtingsverkeer

Dat zijn er aardig wat, waaronder het bekende ABC. Het klinkt misschien smerig dat Disney zijn concurrent verhindert om te adverteren op zijn eigen netwerken, maar Disney draait dat argument juist om: Disney kan immers ook niet op Netflix zijn eigen films, series of Disney Plus promoten.

Partijen als Amazon, Comcast en Apple die wel samenwerken met de Grote Muis, mogen gewoon blijven adverteren. In dat geval ziet Disney het meer als tweerichtingsverkeer.

Bij dergelijke brede bedrijven blijft dit een lastige dynamiek. Disney heeft bijvoorbeeld ook nog steeds geen deal rond met Amazon om een app voor Disney Plus naar Amazons hardware te brengen. Ondertussen concurreert Amazon stevig met Netflix en Disney Plus met Amazon Prime.

Dit zijn de eerste kleine steekjes, maar de echte oorlog der streamingdiensten is nog maar net begonnen…

Reageer op artikel:
De zwakke plek van Netflix: Disney Plus deelt belangrijke klap uit
Sluiten