De cijfers zijn binnen: Netflix-killer Disney+ massaal omarmd in Nederland

Vorige maand kregen we een mooie verrassing in Nederland: we konden als eerste wereldwijd aan de slag met Disney Plus. Dat is de langverwachte streamingdienst van Walt Disney. Het doel? Rap marktaandeel winnen en uiteindelijk Netflix verslaan.

Disney Plus in Nederland

Niet voor niks zag je de afgelopen maanden al een hoop Disney films van Netflix verdwijnen. Die zijn nu bijna allemaal op Disney Plus te streamen, waaronder deze verborgen pareltjes die wij pas aanraadden.

De dienst komt op 12 november wereldwijd beschikbaar. Naast de huidige oude content introduceert Disney dan ook nieuwe series en films, zoals het ambitieuze The Mandalorian. Dat is een peperdure Star Wars serie van Game of Thrones niveau. Althans, dat is wat Lion King-regisseur Jon Favreau belooft.

Nederlanders konden dus alvast gratis Disney Plus proberen, maar daarvoor moet je wel een proefabonnement afsluiten. Vanaf 12 november ga je dan gewoon betalen, mits je niet al je abonnement voor die tijd hebt opgezegd. Je kunt namelijk nu al je abonnement cancelen en alsnog tot 12 november blijven genieten van de streamingdienst.

De cijfers zijn binnen

De grote vraag is: slaat Disney Plus aan? Het antwoord is duidelijk, zo blijkt uit kersverse cijfers. Disney Plus is niet alleen een groot succes als technische test, maar heeft ook binnen een maand rap marktaandeel weten te veroveren.

Tussen de 500 duizend en 600 duizend Nederlanders hebben zich geabonneerd. Hoeveel daarvan ook hun abonnement weer op hebben gezegd, is niet bekend. Toch is dat veel, gezien Netflix er in Nederland sinds 2013 zes jaar over deed om 3 miljoen abonnees binnen te harken. Met alle peperdure marketing van dien. Disney heeft in Nederland nog niks gedaan aan marketing voor Disney Plus.

Nu al tweede plaats zonder marketing

En als Disney ergens goed in is, dan is het wel zijn eigen producten aan de man brengen. Vanaf 12 november zal de teller dus nog snel gaan oplopen. Even terug naar de cijfers: naar schatting heeft zo’n acht procent van alle Nederlandse huishoudens al een abonnement op de streamingdienst. 9 procent van de hoogopgeleiden gebruikt de dienst, bij lageropgeleiden staat de teller op 4 procent.

Een mooie start dus, al blijft de vraag wat daarvan overblijft als Disney Plus geld gaat kosten en de concurrentie oprukt… Telecompaper is er duidelijk over: “Hoe dan ook is de strijd om de kijker weer geopend en lijkt Disney zich zonder al te veel moeite verzekerd van een nummer 2-positie in de Nederlandse OTT-markt.”

Reageer op artikel:
De cijfers zijn binnen: Netflix-killer Disney+ massaal omarmd in Nederland
Sluiten