Disney+ tikt mijlpaal aan en gaat Netflix achterna met nieuw broertje

Juist nu de wereld op zijn gat ligt heeft Disney met de lancering van Disney+ een gouden zet gedaan. De streamingdienst wist al binnen 24 uur na de lancering het target voor het eerste jaar te halen.

Dat had de dienst vooral te danken aan The Mandalorian, de razend populaire Star Wars-serie die door Baby Yoda ook nog eens compleet viral ging.

Disney+ scoort bij Emmy’s

Ondertussen zijn we bijna een jaar verder. Onlangs scoorde Disney+ negentien Emmy-nominaties, een record voor een nieuwe streamingdienst. Een bevestiging van wat opeens het lichtpuntje aan het einde van de tunnel is voor een bedrijf wiens meest voorname inkomstenbronnen opeens opgedroogd of ingestort zijn.

De onvermijdelijke toekomst is opeens naar voren gehaald. Juist daardoor is het nu interessant om de balans op te maken: hoe gaat het met Disney+?

60.5 miljoen abonnees

Gelukkig heeft de kersverse CEO Bob Chapek gisteren antwoord gegeven op die vraag. Tijdens het presenteren van de kwartaalcijfers van de Grote Muis gaf de Amerikaan een update over de streamingdienst.

Het afgelopen kwartaal kon Disney+ 24 miljoen nieuwe abonnees verwelkomen. Daarmee stond de teller aan het einde van het kwartaal op maar liefst 57.5 miljoen betalende abonnees. Ook kon Chapek melden dat we ondertussen op 60.5 miljoen zitten.

Niet vanuit het niks

Een flinke stijging, maar ook een explosie die niet vanuit het niks komt. Wereldwijd zitten miljoenen gezinnen opeens thuis, met kinderen die niet naar school of zelfs niet naar de speeltuin kunnen. Dan is een dienst waarmee je talloze Disney-klassiekers kunt streamen een zegen.

Ook haalde de mediagigant de releases van Frozen II, Onward en Hamilton naar voren om thuiszitters te vermaken en nieuwe abonnees te lokken. Ook kwamen The Rise of Skywalker en Infinity War de afgelopen periode voor het eerst naar Disney+.

Interessant experiment

Binnenkort komt daar nog een interessant experiment bij: Mulan komt naar Disney+, maar op een andere manier dan bijvoorbeeld de bioscoopfilm Artemis Fowl. Abonnees moeten namelijk een meerprijs van 30 dollar betalen om de film te mogen streamen. Hier lees je daar meer over.

Het is overigens niet of Disney+ nu meteen zijn doel heeft bereikt. De dienst heeft nog een lange weg te gaan. Netflix heeft namelijk wereldwijd maar liefst 193 miljoen abonnees.

Netflix achterna

Maar goed, Netflix is al sinds 2007 bezig. En, vergis je niet, Disney hoopte in 2024 tussen de 60 miljoen en 90 miljoen abonnees te hebben. Nu is die ondergrens dus al doorbroken.

Over de gehele breedte heeft Disney nu 100 miljoen streaming-abonnees. In Amerika biedt de mediagigant namelijk ook Hulu aan, met 35.5 miljoen abonnees, en ESPN+ met 8.5 miljoen abonnees.

Nieuwe dienst

Ook onthulde Bob Chapek in dezelfde presentatie dat Disney met nog een wereldwijde streamingdienst komt, onder de Star-merknaam. Daar komt alle content op die niet geschikt is voor Disney+. Een soort Hulu dus, maar dan ook in andere landen. De Disney CEO heeft de lancering al op de planning staan voor volgend jaar. Meer informatie zal binnenkort volgen.

Reageer op artikel:
Disney+ tikt mijlpaal aan en gaat Netflix achterna met nieuw broertje
Sluiten