‘Dishonored Death of the Outsider’ is een aangename warmhouder

De eerste twee Dishonored-games zijn heerlijke titels. Het zijn games waar je door grote gebieden kunt trekken en door middel van jouw keuzes kunt bepalen hoe je de game speelt. Dishonored Death of the Outsider staat qua verhaal los van de andere titels en moet je zien als een fijne zoethouder. Het is een avontuur dat minder groots en sterk is als Dishonored 2, maar daar past ook een zachter prijskaartje in de winkel bij.

Dishonored Death of the Outsider is voor Dishonored wat Uncharted The Lost Legacy voor de Uncharted-reeks is (snap je het nog?). Net als bij die game speel je met een personage dat je wel eerder bent tegengekomen, maar nu op een andere manier ontdekt. Het gaat in dit geval om Billie Lurk, die in Dishonored 2 werd geïntroduceerd als de kapitein van de boot waar je op reist.

Hoger tempo

Waar de eerste twee delen je min of meer bestrafte op de momenten dat je te veel geweld gebruikte, daar is Billie een stuk vrijer. Ja, in veel gevallen doe je er verstandig aan om de confrontatie te ontlopen, omdat je anders binnen de kortste keren omsingeld wordt. Ook mis je bepaalde bonus-objectives aan het einde van een missie, maar dat is de de enige belemmering. Voor mij is deze verandering erg fijn. Waar ik in de vorige games meer dan eens een laatste savefile inlaadde omdat ik per ongeluk een half leger had uitgemoord, daar kan ik hier lekker doorgaan wanneer ik betrapt ben. De speelsnelheid ligt hierdoor een stuk hoger.

Althans, als je alleen de hoofdmissies volgt. Het is echter aan te raden om verder te kijken dan je neus lang is. Zo zijn er duidelijk meerdere manieren hoe je een bepaalde missie kunt voltooien. Er zijn sluipwegen die je langs gevaarlijke gebieden brengen, maar als je daar voorbij weet te komen, dan heb je een zeer groot tactisch voordeel. En in elke missie zijn er diverse submissies, waarin je contracten kunt voltooien om extra geld te verdienen. Dat geld kun je dan weer gebruiken om bij handelaren je bestaande vaardigheden te verbeteren of nieuwe aan te schaffen.

Gameplay Dishonored Death of the Outsider

De gameplay zelf is redelijk hetzelfde gebleven. Dat betekent dat ook Billie de beschikking heeft over een zwaard om fysieke gevechten mee te beslechten en daarnaast ook een groot aantal speciale vaardigheden heeft. Zo kan ze snel teleporteren, gebieden verkennen en nog meer. Ook draait het nog altijd om het volledig uitpluizen van de omgeving. Via Bonecharms vind je voorwerpen die je sterker maken en in elk huis zijn diverse voorwerpen te vinden die zich automatisch converteren in geld. En qua verhaal wordt de meest informatie van de speelwereld gegeven door middel van kranten, dagboeken en aantekeningen.

Dishonored Death of the Outsider is zodoende meer van hetzelfde, maar dan met een iets andere twist. Dat maakt de game niet geschikt voor hen die Dishonored niet leuk vinden. Maar zij die plezier hebben gehad met de eerste twee games, zullen net als ondergetekende ook van dit deel genieten. Dishonored Death of the Outsider is nu beschikbaar op de PlayStation 4, Xbox One en pc.