Jelle van Es Films & Series 25 feb 2019

Dirt Rally 2.0 review: een uitstekende racegame

Racegames die draaien om rally zijn eigenlijk sinds de eerste PlayStation al behoorlijk populair. Destijds was het als ontwikkelaar vooral handig om zo’n game te maken, omdat je maar een enkele wagen op het beeld hoefde te toveren. Maar buiten dat was het de spanning om foutloos te rijden en de beste tijd neer te zetten die het genre interessant maakte. Sinds die tijd zijn er veel rallygames verschenen. In 2015 hadden we met Dirt Rally een game die heerlijk uitdagend was. Deze heeft nu met Dirt Rally 2.0 een uitstekend vervolg gekregen.

Dirt Rally 2.0 is net als zijn voorganger een game die draait om realisme en uitdaging. Dat komt het meest duidelijk naar voren door het gegeven dat je in de game geen mogelijkheid hebt om de tijd terug te spoelen om op die manier een fout te herstellen. Wanneer je in deze game een stage speelt en vier minuten op weg bent en een knullige botsing maakt, dan moet je of opnieuw beginnen of met een half kapotte auto proberen de finish te halen. Tegelijkertijd zetten je tegenstanders scherpe tijden neer, dus je moet wel een beetje risico nemen. Die combinatie zorgt er voor dat je tijdens het spelen op het puntje van je stoel zit.

Launch Trailer | DiRT Rally 2.0 [UK]

From piloting legendary rally cars through the fast and flowing mixed surfaces of Poland, to fighting for first place in an FIA World Rallycross Championship Supercar, to conquering tricky weather conditions in the Porsche 911 RGT Rally Spec – our launch trailer showcases the breadth of challenge on offer.

Dirt Rally 2.0 ziet er uitstekend uit

Dat is de belangrijkste drijfveer om de game over een lange tijd te spelen. Gelukkig is de game op andere vlakken ook erg goed. Zo ziet Dirt Rally 2.0 er uitstekend uit. Het eerste wat opvalt zijn de mooie omgevingen die je ziet. Maar ook op het gebied van details is Dirt Rally 2.0 een game die zeer goed oogt. Zo zie je het reliëf in de weg en weet je zodoende wanneer je een kleine hobbel op de weg tegen kan komen. Tot slot zijn de modellen van de auto’s erg mooi. Ook wanneer je er mee botst is het schadesysteem zeer realistisch, waardoor het totaalplaatje gewoon heel erg goed is.

Dirt Rally 2.0

Het racen zelf is ook erg goed gedaan. Je hebt een uitstekend gevoel voor snelheid en dankzij je bijrijder weet je behoorlijk goed wat voor soort obstakels er op je pad liggen. Het helpt daarbij dat je redelijk veel verschillende wagens tot je beschikking hebt en er verspreid over de wereld veel locaties zijn om los te gaan in de verschillende stages. Daarbij zorgt de tijd waarop je rijdt en in welk weertype je dat doet ook voor een behoorlijk verschil. Hierdoor voelt geen enkele race hetzelfde.

Dirt Rally 2.0

Naast de verschillende rally’s kent Dirt Rally 2.0 ook een Rallycross-modus. Daarbij rijd je samen met andere coureurs over een circuit en moet je proberen als eerste over de finish te komen. Een extra uitdaging daarbij is dat je tijdens elke race minstens één keer een langer gedeelte van het circuit moet pakken. Doe je dat aan het begin, dan kun je emt een inhaalrace beginnen, terwijl je wellicht je voorsprong behoudt op het moment dat je het het op het laatst doet. Het is een mooi alternatief en leuk om te proberen.

Races staan beetje los van elkaar

Het enige minpunt dat ik kan aanwijzen, is dat alle races een beetje los van elkaar aanvoelen. Ik had het fijner gevonden als de carrière modus meer één geheel was, waarbij je het gevoel had echt voortgang te boeken. Nu speel je wel dingen vrij, maar dat voelt allemaal een beetje aan als los zand en dat is gewoon jammer.

Dirt Rally 2.0

Dirt Rally 2.0 is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Heb je een PlayStation 4 en lijkt de game je iets? Dan hebben we goed nieuws. We geven namelijk een exemplaar weg. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op deze game. Succes!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.