Jelle van Es Game 12 nov 2020

Dirt 5 Review: een verdomd fijne racegame met een arcade-gevoel

November is de tijd waarin er veel games uitkomen. Zo ook dit jaar. En in combinatie met de nieuwe spelcomputers die deze periode worden uitgebracht is het nog extra boeiend. Dirt 5 is daarbij een game die zowel op de huidige PlayStation 4 en Xbox One verschijnt, maar ook op de Xbox Series X en PlayStation 5. Wanneer je hem op de ene spelcomputer koopt, dan krijg je een upgrade voor de ander.

En dat is wel zo fijn. Want de kans is groot dat je pas ergens in 2021 een PlayStation 5 of Xbox Series X in huis haalt. Vooral omdat de nieuwe spelcomputers op dit moment behoorlijk uitverkocht zijn en het maar de vraag is hoe snel de voorraad wordt aangevuld. Hoewel Dirt 5 beter werkt op de nieuwe generatie spelcomputers, speelt het ook fijn op de huidige spelcomputers.

Dirt 5 is spektakel

Dirt 5 is een rallygame. Maar dan wel één die draait om spektakel. Wanneer je op zoek bent naar een game die draait om simulatie en waarbij je strijdt om de snelste tijd, dan moet je bij de Dirt Rally-reeks terecht. Dit is namelijk een titel waarbij je met een aantal rallywagens tegelijkertijd van start gaat en dan moet proberen om zo snel mogelijk naar de finish te rijden. Onderweg kom je vaak veel spectaculaire elementen tegen, zoals vuurwerk of publiek dat uit zijn dak gaat.

Dirt 5
Spektakel (Afbeelding: Codemasters)

En dat past goed bij de gameplay. Want die is wat arcade-achtig. Met name het driften door de bochten is iets dat niet helemaal bij een realistische game past, maar goed voelt in hetgeen wat Dirt 5 is. Ook helpt het dat de tegenstanders agressief rijden en je niet van plan zijn om je ruimte te geven. Gelukkig kun jij ze ook rammen. In sommige gevallen ben je sneller door van de rem af te blijven en gewoon tegen de tegenstander te beuken en dan ze inhalen. Het maakt niet hoe je er voorbij komt, als je er maar voorbij raakt.

Variatie

Dirt 5 kent daarnaast ook behoorlijk veel variatie. Ja, het is altijd wel rally rijden, maar er is een grote diversiteit in soort wagens. De ene keer race je met een soort buggy, terwijl je de keer daarop een wagen bestuurt die wat van een truck weg heeft. Ook qua locaties is er genoeg te ontdekken. Rijden door de jungle geeft een goed gevoel wanneer je door de modder glijdt, maar voor de variatie is het ook wel fijn dat je races hebt waarbij je over het ijs scheurt.

Glijden over het ijs (Afbeelding: Codemasters)

Kijken we naar de technische prestaties van Dirt 5, dan is het ook op dat gebied in orde. Omgevingen ogen goed, je hebt een degelijk gevoel voor snelheid en de framerate is stabiel. Althans, wanneer je hem op een ‘oude’ spelcomputer speelt. Ik ben de game ook gespeeld op de Xbox Series X en dan merk je wel wat verschil. De hogere framerate zorgt er voor dat alles nog soepeler loopt. Ook ben je op die spelcomputer verlost van de laadtijden, die op de oude spelcomputer soms wat aan de lange kant zijn.

Dirt 5 winnen

Ben je op zoek naar een racegame waar je gewoon lekker los mee kunt gaan, dan is Dirt 5 een goede keuze. De game is nu beschikbaar en we hebben hier ook nog een prijsvraag voor de game lopen.