Dingen die je als (beginnende) sporter écht dient te weten

Martyn de Jong 9 feb 2018 Health

Het is rond deze tijd van het jaar dat de meeste nieuwe sporters opstaan en zich massaal (voor de eerste keer) naar de sportschool verplaatsen. Met een mooie combinatie van tips die zij via via hebben verkregen en dingen die zij al wisten, wordt een poging gedaan om hun leven en hun lichaam te veranderen. Vaak zonder al te veel succes. Na enkele maanden wordt de poging gestaakt en vervalt men in oude routines. Reuze zonde natuurlijk. Hier daarom enkele sportfabels die weinig zoden aan de dijk zetten. Uiteraard voorzien van de juiste handvatten om het wél goed te doen. Tijd om wat myths te busten.

Ik ga sporten om breder te worden

Als je eindelijk wat groter en breder wil worden, is de sportschool een perfect middel. Je kunt je lichaam met krachttraining omvormen zoals je zelf wil; alleen zul je wel wat werk moeten verrichten. Enkel door sport zal weinig resultaat worden bereikt. Juist de combinatie sport én goede voeding is wat de ectomorph (de skinny man) kan omvormen. Tip: probeer eerst eens een week meer te eten, om te zorgen dat je meer dan een halve kilo aankomt. Lukt dit? Combineer datzelfde dieet dan met sport. Als je namelijk zonder te sporten al niet aan kunt komen, zal het mét die extra lichaamsactiviteit al helemaal niet lukken.

Ik ga mijn buikspieren trainen voor een six pack

Een six pack komt niet voort uit oneindig veel sit ups, of welke buikspieroefening dan ook. Een wasbordje “train” je in de keuken, door gezond en gematigd te eten. Iedereen heeft namelijk buikspieren, alleen komen die niet tevoorschijn door oefeningen te doen; maar door je vetpercentage te verlagen. Je kunt honderdduizend sit-ups per dag doen, maar als jij een vetlaagje hebt dan zul je niets zien van al dat harde werk.  Ook is lokale vetverbranding niet mogelijk. Dus verwacht niet dat je met buikspieroefeningen ineens dat buikje weg kunt trainen.  Je zult dus jouw algehele vetpercentage moeten verlagen tot iets in de regionen van veertien procent of minder. Voeding speelt de grootste rol.

Als ik doordeweeks clean eet en keihard sport, mag in in het weekend zondigen

Dat mág best, maar of het jouw progressie zal bevorderen is een tweede. Zou je één maaltijd zondigen, dan is dat prima. Dat zou je dit kunnen categoriseren als een ‘cheat meal‘. Wordt dit één hele dag, dan is de kans groot dat je meer binnenkrijgt dan je die hele week hebt bezuinigd. Het gevolg is dat je die week weinig zult bereiken. Is het echter een heel weekend, dan snap je wel dat je meer stappen achteruit zet dan je doordeweeks kunt rechttrekken. Houd jezelf en je lichaam dus niet langer voor de gek.

Als ik maar genoeg sportsupplementen koop, ben ik lekker bezig

Bespaar jezelf de moeite en het geld. Die sportsupplementen zijn namelijk absoluut niet nodig voor een getraind fysiek. Helaas denken beginners vaak dat ze alles moeten kopen voor mooie resultaten. En zo zit jouw virtuele winkelwagentje plotseling vol met producten die jou het gevoel geven dat je lekker bezig bent. Die supplementen helpen je om de puntjes op de i te zetten; meer niet.  ‘Als ik dit neem, kan ik meer aan, als ik dat neem val ik af en met dit spul bouw ik nog meer spiermassa op.’  Drie keer waar misschien, maar ook drie keer onnodig. Je kunt beter eerst maar eens het sporten onder controle krijgen voordat je allerlei producten gaat kopen.

Ik ga [random aantal] keer per week hardlopen om af te vallen

Hardlopen heeft voor en nadelen. Voordeel: je kunt er in relatief korte tijd enorm veel calorieën mee verbranden. Nadeel: je doet er weinig goeds mee voor de lange termijn.  De beste manier om af te vallen, is door meer spiermassa op te bouwen waarmee jouw lichaam automatisch meer calorieën verbruikt. Hardlopen verbruikt veel calorieën, alleen eet je die gemakkelijk bij. Daarnaast lukt het de meeste mensen niet om hardlopen daadwerkelijk structureel vol te houden. Iets minder eten of krachttraining is vaak veel makkelijker vol te houden en effectiever voor gewichtsverlies.

Als ik eiwitshakes drink, word ik (vanzelf) gespierd!

Nee, helaas. Dat is niet hoe het werkt. De eiwitshake is géén wondermiddel waarmee plotseling spieren opbouwt. In principe kun je net zo makkelijk spiermassa kweken door het eten van doodgewone kipfilet, erwten of wat dan ook. Het grote voordeel aan shakes is dat ze snel en efficiënt worden opgenomen door het lichaam, goedkoop zijn en een goede calorie/eiwitratio bevatten. Veel meer dan dat kun je er niet van verwachten. Een beetje sporten en shakes wegtikken is – in tegenstelling tot wat veel beginners denken – dus geen gegarandeerde formule voor succes.

Meer tips over voeding en fitness vind je dagelijks op onze Facebookpagina Get Fit by Manners.

Reageer op artikel:
Dingen die je als (beginnende) sporter écht dient te weten
Sluiten