Redactie
Redactie Cars 4 jan 2016

Dikke executive bakken die je nu wel kunt betalen

Ooit waren dit voor velen onbetaalbare toplimo’s. Luxe slag- en vlaggenschepen die doorgaans voorbehouden waren aan hoge executives, topambtenaren en malafide directeuren van woningcorporaties. Ooit, want nu zijn deze wagens een stuk ouder en dus een stuk betaalbaarder. Ook jij kunt je nu dus voor een relatief gering bedrag verplaatsen als een echte bobo. Maar zonder gekheid: met het juiste, goed onderhouden exemplaar van één van deze modellen, rijd je absoluut op stand met alle comfort en luxe. Dus waar ga jij voor: een saai, modern stadswagentje of zo’n statige topsedan? Juist.

Audi A8 (2002 – 2007)

Zeker, er zijn ook nog oudere A8’en te koop voor ongetwijfeld nog minder geld. Maar het mooie aan deze specifieke A8 is, dat-ie al bijna 15 jaar oud is maar desondanks nog modern en sierlijk oogt. Ook van binnen. Erg smakelijk met een 3.0 of 3.2 liter V6 maar de écht liefhebber gaat natuurlijk voor die 3.7 liter of 4.2 liter V8. Die zijn relatief goedkoop want wie zit er, naast jou, in deze tijden nu te wachten op z’n benzineslurper? De A8 is een heerlijke, royale limo (met in veel gevallen vierwielaandrijving) met een smaakvol interieur en bewezen Audi-techniek en afwerking.

Richtprijs: 10.000 – 15.000 euro.

BMW 7-Serie (2001 – 2005)

De eerste BMW 7 die destijds door Chris Bangle ontworpen werd. En wat werd-ie verguisd. Want wat was-ie lelijk en wat was-ie niet des BMW. En wat was dat een onzin, want later bewees het design zich als steengoed en een fundament voor latere modellen. Van zijn vormgeving moet je houden maar één ding staat vast: ook nu maak je er indruk mee. Een 7-Serie als deze heeft toch alles wat je wenst: status, comfort, prachtige motoren, luxe….

Richtprijs: 7500 – 12.500 euro

Cadillac STS (2005 – 2009)

Relatief nieuw maar desondanks uitstekend te betalen. In tegenstelling tot wat de Amerikanen je willen doen geloven, heeft-ie echt niet de kwaliteit en finesse van een Dikke Duitser, maar desondanks is ’t een bak die van alle luxe en gemakken is voorzien en er gewoon erg tof uitziet. Onderscheidend ook, want je gaat ‘m gegarandeerd niet bij jou in de wijk tegenkomen.

Richtprijs: 6000 – 10.000 euro

Honda Legend (2006 – 2008)

De dark horse onder de dikke bakken. Hopeloos onderschat en genegeerd. En inderdaad: wellicht niet de meest flamboyante wagen maar wel elegant, gentlemanwaardig en van technische perfectie. Wil jij je stijlvol onderscheiden, dan is dit de wagen die je hebben wilt. Verschrikkelijk impopulair en daarom uitstekend te betalen (als je er eentje kunt vinden).

Richtprijs: ca. 8000 euro

Jaguar XJ (2003 – 2007)

Mocht je vinden dat oudere Jaguar XJ’s (nog) mooier zijn dan deze: dan zijn wij het met je eens. Echter, deze generatie slaat een mooie brug tussen oud en nieuw. Klassiek genoeg om nog die ‘oud geld’ zweem te ademen maar modern genoeg om niet oubollig gevonden te worden door je vrienden. Plus, deze editie is een stuk betrouwbaarder dan z’n voorgangers. En heden ten dage betaalbaar, uiteraard.

Richtprijs: 10.000 – 17.500 euro

Lexus LS (2003 – 2006)

Wellicht wel de meest ingetogen manier om op stand te rijden. Toegegeven: deze generatie LS heeft niet de aantrekkingskracht van de recentere modellen maar hij maakt dit goed met fantastische luxe en technische perfectie. Als jij je op ultiem niveau wilt voortbewegen zonder dat mensen je een opzichtige patser vinden, is dit wellicht de beste keuze.

Richtprijs: 7500 – 10.000 euro

Maserati Quattroporte

Met de Quattroporte betreden we iets duurder terrein maar echt: zélfs een Maserati rijden voor een enigszins modaal bedrag, is geen utopie. De Maserati Quattroporte is wellicht de meest exotische sedan die je kunt rijden voor het bedrag van een nieuwe instap-Golf. Belachelijk snel, volstrekt bizar in al zijn karaktereigenschappen en een tikkie minder praktisch dan de andere wagens uit deze lijst (en iets minder betrouwbaar) maar man-o-man wat is-ie onbeschrijflijk mooi.

Richtprijs: 17.500 – 25.000 euro

Mercedes-Benz S-klasse (2002 – 2005)

Wat kun je zeggen over de S-klasse wat je nog niet weet? Een echte original, één van de langstlopende (Duitse) topklassers en deze specifieke generatie is niet meer dat oude hoekige ding van een aantal jaren ervoor. Hij oogt een stuk moderner, zij het een tikkie pompeus maar als je denkt aan een Dikke Duitser, is dit toch wel het eerste model dat veel mensen te binnen schiet. De keuze is reuze: als je wilt, kun je zelfs rondrijden in een 8- of 12-cilinder. De zescilinders bieden ook plenty vermogen, zijn een stuk minder dorstig en verrassend goed te betalen.

Richtprijs: 8000 – 12.500 euro

[FB_AANJAGER]

Reageer op artikel:
Dikke executive bakken die je nu wel kunt betalen
Sluiten