Bikes 15 apr 2018 Redactie

Deze vijf prachtige (klassieke) motoren gaan binnenkort onder de hamer

Kleding maakt de man, maar we mogen zeker andere factoren niet vergeten die minstens zo belangrijk zijn: motoren. We hebben het dan niet over de gangbare modellen, maar de bijzondere exemplaren die menig man doet watertanden.

De kans dat je ooit zo’n uniek model op de kop kunt tikken is uiteraard minimaal, maar af en toe doet zich een buitenkans voor. Zo’n gelegenheid doet zich voor op 22 april 2018 in Londen. Het Britse veilinghuis Bonhams’ Stafford Sale zal dan een aantal unieke exemplaren gaan veilen. De mooiste en meest indrukwekkende gemotoriseerde tweewielers van Britse, Duitse en Italiaanse makelij gaan dan onder de hamer. We bekeken alvast de vijf mooiste modellen.

1973 MV AGUSTA 750S (verwachte opbrengst $130,000)

Deze Italiaan behoort zonder twijfel tot een van de meest begeerde, naoorlogse motoren die ooit zijn gemaakt. Uiteraard is deze handgemaakt in een zeer beperkte oplage en voorzien van een bijbehorend prijskaartje. We hoeven uiteraard niet te vertellen dat dit model destijds al was weggelegd voor de happy few.

1970 TRIUMPH 649CC T120R BONNEVILLE (verwachte opbrengst $10,000)

Deze Triumph is waarschijnlijk een van de hoogtepunten van de veiling. Deze klassieke Bonville is een van de meest iconische modellen die vandaag de dag overigens nog steeds worden bereden. De klassieke kleuren dragen zonder meer bij aan de populariteit van deze unieke Triumph Bonneville.

1970 CLYMER MÜNCH 1,177CC TTS ‘MAMMOTH’, EST. UP TO $140,000

Een echte ‘superbike’ uit de tijd dat de term nog moest worden bedacht. De bedenker van deze motor, Freidl Münch, wilde een unieke motor produceren in een zeer beperkte oplage, waarbij kosten nog moeite werden bespaard. Met een topsnelheid van 120 km/u en een cruise snelheid van 110 km/u is dit een van de topmodellen van deze veiling.

1974 DUCATI 750 GT, EST. UP TO $28,000

De legendarische ontwerper, Fabio Taglioni, is verantwoordelijk voor het design van Dugati’s eerste model voor gebruik op de openbare weg. Deze Dugati, voorzien van een sterke v-twin motor, was destijds het antwoord op de Japanse modellen van destijds, maar won al snel aan populariteit in het naoorlogse tijdperk.

1950 VINCENT 998CC TOURING RAPIDE, EST. UP TO $100,000

Voor een unieke motor moet je nou eenmaal je portemonnee trekken, dat is niet veel anders voor deze prachtige Vincent motor uit 1950. Met 998CC was dit destijds de snelste motor van het legendarische merk. Slechts enkele modellen zagen het levenslicht en dat maakt deze motor dan ook zeer gewild.

Reageer op artikel:
Deze vijf prachtige (klassieke) motoren gaan binnenkort onder de hamer
Sluiten