Jelle van Es Game 12 oktober 2019

Review: ‘Destiny 2: Shadowkeep’ krijgt een nieuwe kans

Destiny 2 is een game die alweer een paar jaar geleden is uitgebracht en inmiddels meerdere malen gratis is vrijgegeven. De basisgame an sich is dan ook niet meer zo heel boeiend, maar wanneer je er eenmaal in zit, dan is goed om te weten dat er regelmatig grote updates uitkomen. Zo heb je nu Destiny 2: Shadowkeep, wat een groot nieuw avontuur biedt.

Destiny 2: Shadowkeep is een game die los gespeeld kan worden zonder dat je het originele Destiny 2 in bezit hoeft te hebben. Vanuit de uitgever heb ik een versie gekregen die me gelijk een personage gaf met een powerlevel van 750. Dat is eigenlijk net een tikje onder het vereiste om gelijk met de nieuwe content aan de slag te gaan, omdat daar 760 voor wordt aangeraden. Als gevolg daarvan was het begin van de game behoorlijk lastig. Ik heb echt flink moeten afzien en meer dan eens afgeknald voordat ik wat nieuwe gear had gevonden die er voor zorgde dat ik klaar was voor de grote missie.

Destiny 2: Shadowkeep kent geen sterk verhaal

Het verhaal zelf is overigens niet heel erg sterk. Je reist af naar de maan waar een nieuw kwaad lijkt opgestaan en het is aan jou om dat te bezweren. Veel meer dan dat is het eigenlijk niet en dat is toch wel jammer. Met name de campaign in het hoofdverhaal van Destiny 2 was gewoon de moeite waard. Maar nu begin je op de maan en is het gelijk volle bak knallen en leer je langzaam maar zeker wat er aan de hand is.

Gevechten in de game (Bron: Bungie)

Als je daarbij een speler bent die al wat langer Destiny 2 speelt, dan ga je veel dingen herkennen. De ontwikkelaar heeft er voor gekozen om niet echt nieuwe vijanden te ontwikkelen en vooral oude te hergebruiken. Zelfs op het gebied van de eindbaasgevechten ga je wat gevechten tegenkomen die je wellicht een deja vu-gevoel geven. Enerzijds kun je dat een feest van herkenning noemen, maar anderzijds is het ook wel een beetje goedkoop.

Ook de locatie waar je speelt is er één die we al uit de reeks kennen. De man was het startpunt van het originele Destiny. Maar dat is alweer zo lang geleden en het voelt toch behoorlijk anders, dat ik dat niet echt als een minpunt heb ervaren. Sterker nog, de maan heeft iets mysterieus en in de gangenstelsels die je betreedt is er een mooi gevoel van spanning, aangezien je nooit precies weet wat er om de hoek op je staat te wachten.

(Bron: Bungie)

Wat Destiny 2: Shadowkeep vooral de moeite waard maakt, is het feit dat het heerlijk wegschiet. Dat is eigenlijk al het geval tijdens de originele release van Destiny. Dit is een gameserie waarbij je de impact van de kogels voelt en waarbij elk wapen tof is om mee los te gaan. Op die manier is het ook fijn om tijdens het avontuur nieuwe wapens te vinden en dan even het gevoel te krijgen dat je een stuk krachtiger bent, totdat je weer sterkere vijanden tegenkomt. Destiny 2: Shadowkeep is wat dat betreft wel een duidelijke uitbreiding op de game. Nog altijd ben je tijdens je avontuur bezig met het scoren van betere voorwerpen en wapens om zo sterker te worden. Maar ja, het werkt nou eenmaal uitstekend, dus waarom zou je aan die formule gaan lopen sleutelen?

Destiny 2: Shadowkeep – Launch Trailer

You know that thing that goes bump in the night? Become that thing. https://bung.ie/Shadowkeep As the heroes of the last safe city turn their attention to the far-reaching frontiers of our galaxy, new Nightmares have emerged from an ancient evil that once slumbered beneath the Lunar surface. Return to the Moon.

Al met al heb ik er toch wel weer lol meegehad. Het is een uitstekende reden om de game er weer bij te pakken of om er als nieuwkomer in te stappen. Helemaal wanneer je je vrienden kunt overtuigen om de game samen met jou te gaan spelen, want nog altijd blijkt dat samenspelen het beste werkt. Destiny 2: Shadowkeep is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.