Jelle van Es Media 12 sep 2017

‘Destiny 2’ review – meer van hetzelfde, maar flink beter dan deel één

Met de release van Destiny 2 hebben we de eerste big budget game van dit najaar te pakken. Het spel had voor een game-revolutie kunnen zorgen, maar door het gebrek aan content en iets van een verhaal, kwam dat niet helemaal uit de verf. Wat de game wel goed deed, was de mogelijkheid om samen met een paar vrienden een team te vormen en samen een spannende shootout te beleven, met eindbazen die je op het puntje van je stoel wisten te brengen.

Destiny 2 houdt de formule van het eerste deel vast. Dat betekent dat je een hoofdverhaal voorgeschoteld krijgt, dat als een rode draad door de game loopt. Daarnaast is de game voorzien van een multiplayer-modus, waarin je in teamverband van vier tegen vier strijdt. In de Strike-missies doorloop je met drie man de dungeon. En dan heb je ook nog submissies, patrol missies, random events en nog veel meer. Als je alles in de game wil ervaren, dan ben je wel een tijd bezig.

Gelukkig is de game een stuk minder repetitief dan zijn voorganger. Na het uitspelen van het hoofdverhaal, dat je heel wat uurtjes bezig houdt, is er nog altijd redelijk veel te beleven. Daarnaast is het goed om te zien dat de ontwikkelaar een duidelijk plan heeft qua content-updates, waardoor de droogte waarschijnlijk heel erg meevalt.

Destiny 2 kent een goed verhaal

Een ander goede verbetering is dat het hoofdverhaal daadwerkelijk de moeite waard is. Waar je in deel één van de ene naar de andere planeet werd gegooid zonder enige vorm van context, daar is het verhaal in Destiny 2 duidelijker afgebakend.

Er is een nieuwe kwade kracht in de vorm van de Red Legion die het voortbestaan van de Guardians bedreigt. Vanuit een verslagen positie ben jij de enige hoop en begin je vanuit een soort rebellenbeweging de strijd. Zeker de laatste paar missies zijn echt de moeite waard. Een heerlijk gevoel van voldoening na de winst, ging natuurlijk over op een honger naar meer.

En gelukkig is er dan nog genoeg te doen in Destiny 2. Zo heb je de drang om jezelf steeds te verbeteren door middel van loot. Dit verdien je door random vijanden neer te knallen, quests en adventures te voltooien of Strikes succesvol te doorlopen. Elke keer als er een stukje loot dropt, is het even spannend. Het vormt een belangrijke drijfveer naar meer. Ook als de multiplayermodus The Crucible niet helemaal je ding is, dan is het scoren van loot alsnog een motivatie om door te gaan.

Als je hier tot slot nog de fantastische visuele presentatie en de minstens zo sterke soundtrack bij optelt, dan heb je een totaalplaatje waar je u tegen zegt. Destiny 2 is qua idee meer van hetzelfde in vergelijking met deel één, maar we kunnen niet ontkennen dat de game op elk niveau zijn voorganger overstijgt en het met recht de eerste grote knaller van dit najaar is.