Denk meer na tijdens het trainen en bouw zo sneller aan meer spiermassa

Dat je dit artikel leest is een goed teken. Dat betekent namelijk dat je na kan denken. Is belangrijk, onthoud dat even. Actief nadenken is namelijk super belangrijk tijdens het trainen. Ten minste, als jij alles uit een training en uit jouw fysiek wil halen. Dat wil jij, want jij kan nadenken. Let’s go.

Focus tijdens het trainen

Iedereen die al langer dan een week naar de sportschool gaat, weet dat een goede vorm essentieel is. Het is belangrijker dan hoeveel je tilt. Het is belangrijker dan het type apparatuur dat je gebruikt. En, het is zeker belangrijker dan het aantal herhalingen dat je doet. Maar, alleen prioriteit geven aan een juiste til-techniek is niet voldoende.

Om meer sterkte en kracht te ontgrendelen en het risico op blessures te verminderen moet je ervoor zorgen dat elke beweging zo efficiënt en veilig mogelijk is. Maar als dat enige is waar je aandacht aan besteedt, negeer je een even belangrijke factor voor het maximaliseren van een training: hoe de oefening voelt.

Onderzoek toont aan dat door actief te focussen – door na te denken dus – op de spier die je aan wil pakken, kan leiden tot grotere toename in grootte. Beter bekend als de “mind-muscle-verbinding”. Hierdoor kan je door alleen al heel eenvoudig bewust te zijn van de spier die traint en hoe die aanvoelt de werving en activering van spierweefsel verbeteren. En hoe vollediger en effectiever jij jouw spieren activeert, hoe meer ze groeien.

Tip om over na te denken

Hoe word je hier nu beter in? Om te beginnen: ga weg van de spiegels in de sportschool. Door net even een 180 graden draai eruit te gooien, besteed je meer aandacht aan hoe de oefening voelt in plaats van hoe het eruit ziet. De biologische feedback die je vervolgens ontvangt is waardevoller. Hierdoor is de kans misschien nog wel groter dat je een oefening beter kan beoordelen en corrigeren dan wanneer je alleen maar in de spiegel kijkt.

Nu je dit weet, voel je natuurlijk meteen de behoefte om die gym in te duiken en het uit te proberen. Snappen we toch. Misschien vind je het dan wel leuk om er helemaal een dagje uit van te maken door ook meteen nieuwe oefeningen uit te proberen? In dat geval hebben we nog wel wat tofs voor je.

Wat dacht je van deze workout van Keanue Reeves voor John Wick? Of ga voor deze training waarbij de kettlebell je beste gabber is. Zweet gegarandeerd.

Men's Health

Reageer op artikel:
Denk meer na tijdens het trainen en bouw zo sneller aan meer spiermassa
Sluiten