Afvallen? Dit zijn de voor- en nadelen van een voedingsschema

Sjors Dulk 10 feb 2019 Health

Aan het trainen voor die halve marathon? Toch onderweg naar dat keiharde sixpack? Het opstellen van een voedingsschema kan hierbij voor sommigen uitkomst bieden. Maar is het wel zo makkelijk en efficiënt als het lijkt? Wij zetten de voor- en nadelen van een voedingsschema voor je op een rijtje.

Voordelen:

Het bespaart tijd. Het hebben van een vast voedingsschema voorkomt dat je ‘calorieën moet tellen’ in apps als MyFitnessPal. Want laten we eerlijk zijn: wie vindt calorieën tellen nou echt een leuke bezigheid en houdt het goed vol? Wil je toch met MyFitnessPal aan de slag, lees dan hier hoe je dat doet. Met een voedingsschema weet je precies wat je per dag binnenkrijgt. Doordat het van tevoren allemaal al is vastgesteld, is het niet nodig om alle voedingsstoffen bij te houden en houd je in de avonden flink wat tijd over!

Je kunt je beter richten op een specifiek doel. De één wil juist droger of slanker worden, de ander is flink aan het bulken. Als je bezig bent om een bepaald doel te bereiken, zal een voedingsschema een goede toevoeging zijn aan je proces. Hierdoor kun je al je voeding goed afstemmen op het doel dat je precies wil bereiken en zal het afvallen net allemaal iets soepeler gaan.

Het geeft rust in je hoofd. Dit geldt vooral voor mannen die graag wat kilo’s kwijt zouden willen. Een voedingsschema zorgt ervoor dat je niet constant in de supermarkt op etiketten hoeft te kijken. Ook hoef jij je niet zo vaak meer af te vragen of iets nu wel gezond is of niet: je hebt tenslotte het schema al van tevoren opgesteld. Hierdoor worden keuzes en onduidelijkheid een beetje weggenomen.

Het is jouw eigen schema. Dit klinkt misschien wat apart, maar het is wel degelijk een voordeel. Doordat je het schema zelf opstelt, kun je ook zelf de producten kiezen die je lekker vindt. Dit is een voordeel ten opzichte van het volgen van een dieet dat je bijvoorbeeld van internet hebt geplukt.

Nadelen:

Variatie is moeilijk. Wanneer je veel tijd en moeite in een schema hebt gestoken, wil je dit ook het liefste zo goed mogelijk blijven volgen. Dit botst met het gegeven dat gevarieerde voeding ook heel belangrijk is, ongeacht welk doel je dan ook precies wil bereiken. Dit omdat je voedingsschema constant blijven aanpassen ook niet de prettigste optie is.

Spontaan zijn is er niet (altijd) meer bij. Je kent ze wel: die momenten dat je totaal geen zin hebt om nog boodschappen in huis te halen, maar liever bij een leuk eettentje in je favoriete stad neerstrijkt. Dit zijn moeilijke dingen tijdens het volgen van een voedingsschema. Je gaat natuurlijk niet in het restaurant een plastic bakje rijst leegeten terwijl je vrienden met een goed gevuld en opgemaakt bord zitten te genieten.

Je gaat je favoriete snacks waarschijnlijk meer missen. Gek op die chocolate chip cookies? Of stiekem toch meer fan van een zak paprikachips? Wanneer je een voedingsschema volgt, ga je deze waarschijnlijk nèt iets meer missen dan gewoonlijk. Dit komt doordat het nu op papier staat dat deze niet in je voedingspatroon meer zitten. Je wordt er hierdoor nog eens extra aan herinnerd.

Voorbereiding. Dit kan zowel een voor- als nadeel zijn. Vooral als je net begint met een voedingsschema, zal het constante ‘preppen’ eventjes wennen zijn. Uiteindelijk zal dit vanzelf gaan en wordt het een gewoonte.

Wil jij een voedingsschema opstellen? Check hoe je dit het beste kan doen door dit artikel te lezen.

HealthinutElite Results

Reageer op artikel:
Afvallen? Dit zijn de voor- en nadelen van een voedingsschema
Sluiten