Kenneth Luijk
Kenneth Luijk Health 18 okt 2016

We slikken massaal extra vitamines, maar heeft het wel nut?

Hebben vitaminepillen nut? We beschikken niet over genoeg bewijsmateriaal om aan te tonen dat alle vitamines en voedingssupplementen daadwerkelijk gezond zijn. Recent onderzoek gaat juist eerder uit van het tegenovergestelde. Welke vitamines hebben we echt nodig? En welke kunnen we beter vermijden? Je leest het in dit artikel.

Multivitamines

Vitamine C is ‘goed voor het immuunsysteem’, vitamine A is ‘goed voor het zicht’ en vitamine B ‘geeft je energie’. Niet alleen krijg je (over het algemeen) al voldoende van deze vitamines binnen dankzij het voedsel dat je consumeert, volgens een onderzoek uit 2011 zijn multivitamines zelfs gevaarlijk. Van de 39.000 vrouwen die meededen aan het onderzoek, bleken degenen die multivitamines innamen sneller nadelige gezondheidseffecten op te lopen.

Vitamine D

Vitamine D houdt onze botten stevig (het absorbeert calcium) en het is in beperkte mate aanwezig in het voedsel dat we consumeren. Zonlicht helpt ons lichaam dit zelf aan te maken, maar gezien we het warme weer nu vaarwel hebben gezegd is het wel handig om wat extra vitamine D te nemen. Een recent onderzoek heeft zelfs aangetoond dat vitamine D ervoor kan zorgen dat je (gemiddeld) langer blijft leven, los van alle andere invloeden uiteraard.

Antioxidanten

Zijn antioxidanten ‘superbeschermers’? Volgens verschillende studies niet. Antioxidanten (vitamine A, C en E) zijn veelvuldig aanwezig in fruit, met name bessen. Men zegt dat ze kanker voorkomen, maar verschillende studies spreken dit tegen. Uit een onderzoek met mannelijke rokers bleek dat degenen die veel vitamine A innamen juist sneller vatbaar waren voor longkanker. Een review van een onderzoek uit 2007 verwoordde het op de volgende manier: ‘Treatment with beta carotene, vitamin A, and vitamin E may increase mortality.’

Een onderzoek uit 2011 toont aan dat vitamine E de kans op kanker niet verlaagt, maar verhoogt. Een ander onderzoek uit 2005 toont aan dat een hoge dosis van vitamine E het risico op overlijden ook aanzienlijk verhoogt. In plaats van een pilletje in te nemen, kun je beter wat meer spinazie gaan eten.

Vitamine C

Vitamine C wordt met name rond deze tijd gehypt. Volgens velen helpt vitamine C tegen verkoudheid, maar verschillende studies tonen aan dat het effect van vitamine C op een verkoudheid nihil is. Verder heeft onderzoek aangetoond dat een grote hoeveelheid vitamine C zelfs kan leiden tot nierstenen, ouch.

Vitamine B3

Vitamine B3 staat bekend als de ‘preventie vitamine’. Het zou je beschermen tegen van alles en nog wat, zoals hartziektes en alzheimer. Recente studies wijzen al deze beweringen regelrecht naar de prullenbak. Uit een onderzoek uit 2004,waarbij 25.000 mensen met hartziekten vitamine B3 kregen toegediend, bleek dat vitamine B3 geen enkel effect had.

Probiotica

Wie probiotica inneemt hoopt dat de ‘goede bacteriën’ je darmen extra beschermen. Dit zou je spijsvertering en de opname van voedingstoffen in goede banen leiden, waardoor het immuunsysteem verbeterd wordt. Werkt het ook echt? In sommige gevallen wel, maar in andere gevallen had het geen effect. Je kunt ook gewoon yoghurt consumeren.

Zink

In tegenstelling tot vitamine C is zink wel effectief tegen een verkoudheid. Het mineraal valt verschillende vormen van het rhinovirus aan, hetgeen onder andere verkoudheid veroorzaakt. Uit een onderzoek uit 2011, waarbij verkouden mensen zink kregen toegediend (en andere niet), bleek dat de proefpersonen die zink innamen eerder van hun verkoudheid waren genezen.

[Fotografie: iStock]

Reageer op artikel:
We slikken massaal extra vitamines, maar heeft het wel nut?
Sluiten