Wheels 3 mrt 2019 Jan de Raab

De Polestar 2: Volvo’s antwoord op Tesla’s Model 3

Tesla krijgt eindelijk concurrentie. Elon Musk had enige tijd geleden aangekondigd dat hij concurrentie in zijn marktsegment zou waarderen en nu bediend Volvo hem op zijn wenken. Tijdens de recent gehouden Geneva Motorshow heeft Volvo het tweede model uit zijn Polestar serie gepresenteerd.

De ontwikkelingen in de wereld van de elektrische auto staan niet stil en ook Volvo tracht een deel van de groeiende markt in handen te krijgen. Het eerste model, Polestar 1, was al redelijk indrukwekkend, maar met de lancering van Polestar 2 krijgt Tesla’s Model 3 pas serieuze concurrentie.

De EV van Volvo is volwassen geworden

De overeenkomsten tussen Polestar 2 en Model 3 van Tesla zijn opvallend. Beide wagens bevinden zich in hetzelfde prijssegment, namelijk rond de 50.000 euro en ook de afmetingen en de prestaties zijn gelijkwaardig. De Polestar 2 is het tweede model in de Polestar serie, een naam die voorheen gebruikt werd voor de sportieve Volvo uitvoeringen. Tegenwoordig zet Volvo fors in om van de naam een echt merk te maken waarbij men zich vooral toelegt op elektrische wagens. Zo was de Polestar 1 nog een hybride model en is de opvolger, de Polestar 2, een volledig elektrische auto.

Eerste volledig elektrische Volvo

Met een actieradius van 500 kilometer volgens de fabrieksopgave en een vermogen van 408 pk is het een volwaardig model. Snel is het ook: van o – 100 kilometer per uur in een nette vijf seconden. De Polestar 2 zou vanaf volgend jaar in China moeten worden geproduceerd, althans, dat is de planning. In de eerste instantie beoogt men 100.000 exemplaar per jaar van de band te laten rollen. De keuze voor China als productielocatie is logisch, naast de relatief lage lonen is China een enorme afzetmarkt en kunnen de wagens door de aanwezige infrastructuur makkelijk geëxporteerd worden naar Europa.

Nederland is als eerste aan de beurt

Waar de Polestar 1 qua design sterk was afgeleid van de Volvo Concept Coupé uit 2013, heeft men voor de Polestar 2 leentje buur gespeeld bij de compacte SUV XC40 van Volvo. “Polestar 2 is de eerste auto waarvan we grote aantallen willen verkopen”, aldus Polestar-CEO Thomas Ingenlath Ingenlath. De Polestar 2 zal naast landen als België, Duitsland en Noorwegen in Nederland als eerste worden geïntroduceerd. Verwacht overigens niet dat je al direct bij de lancering voor een proefrit naar je lokale Volvo-dealer kunt gaan. De wagen is enkel online te bestellen. In een later stadium komen er wereldwijd wel 60 locaties waar je Volvo’s allereerste volledig elektrische wagen kunt bewonderen en een proefrit kun regelen.

Twee motoren

Het technische gedeelte van de Polestar 2 is bijzonder interessant. Zo is de wagen voorzien van twee elektromotoren, één per as. Een geheel van 324 platte cellen vormen het batterijpakket waarmee 78 kWh wordt opgewekt. Koelplaten zorgen vervolgens voor de juiste afkoeling van de accu. De accu kan met gelijkstroom worden geladen (max. 150 kW) of via wisselstroom (11 kW bij drie fasen).

Volvo heeft ook gedacht aan een stukje entertainment tijdens de autorit. Na diverse pogingen om het wiel opnieuw uit te vinden is men toch maar gezwicht voor het gemak van Android. Via een 11 inch display kan de bestuurder of bijrijder diverse functies oproepen en kunnen apps worden geactiveerd. Nieuwe apps kunnen gewoon worden gedownload via de Play Store.

Starten en ontgrendelen via bluetooth

Als je nog van mening bent dat een contactsleutel anno 2019 nog gemeengoed is, dan loop je toch echt achter. Om de Polestar 2 te starten heb je geen sleutel nodig, wel een smartphone. Het starten van de wagen gebeurt namelijk via bluetooth. Heb je als bestuurder je smartphone bij je, dan is het plaatsnemen op de bestuurdersstoel voldoende. Ook het ontgrendelen van de wagen gaat via de smartphone. Het is dus te hopen dat je jouw smartphone nergens laat rondslingeren als je even een rit wil gaan maken.

Designboom

Reageer op artikel:
De Polestar 2: Volvo’s antwoord op Tesla’s Model 3
Sluiten