De nieuwste Porsche van Singer: een natte droom van 500 PK
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F07%2F911-DLS-10006.jpg)
Een wagen die nog geen duizend kilo weegt en alles in huis heeft om je te laten watertanden. Even voorstellen: deze Porsche van Singer. De oplettende lezer kent deze wagen wellicht nog onder de projectnaam ‘Dynamics and Lightweighting Study (DLS)’. Destijds was het niet meer dan het vrijgeven van wat interessante specificaties en computerbeelden, nu is het echter een model waar je zo in zou willen wegrijden.
Het heeft een tijd geduurd voor er sprake was van een toonbaar model, maar het wachten wordt beloond. Deze Singer is tot stand gekomen in samenwerking met Williams Advanced Engineering. Het is de meest geavanceerde Porsche 911 versie ooit. Het uiteindelijke resultaat is het gevolg van de inspanningen van onder andere Recaro, Michelin, Momo en BBS.
Porsche 964 als basis
De basis van de Singer is de Porsche 964. In plaats van de bekende 3.6 liter boxermotor kreeg de wagen een 4.0 liter motor, goed om er maar liefst 500 pk er uit te persen. De rode zone begint pas bij negenduizend toeren. Als dat nog niet indrukwekkend genoeg is: de wagen weegt nog geen 1.000 kilo door het gebruik van magnesium, titanium en koolstofvezel. Het onderstel is minstens zo bijzonder. De geometrie is naar wens in te stellen. Het geheel is voorzien van speciale BBS-velgen. Michelin banden en een remsysteem van Brembo maken de wagen helemaal af.
Dat de Singer een exclusieve wagen zal zijn is niet zo heel vreemd, er worden dan ook maar 75 exemplaren van gebouwd. Een prijskaartje is nog niet bekend, maar schaar dit schoonheidsmonster gerust in de hogere prijsklasse.