Wheels 25 jul 2018 Redactie

Autotest: De nieuwe Ford Mustang GT 2018 is… een jongensdroom!

En die droom kwam onlangs uit: in een 2018 Ford Mustang GT over de Duitse Autobahn buffelen richting Berlijn. En zoals je verwacht in een jongensdroom, speelde een grote glimlach de hoofdrol. Deze Blue Lightning-parel is niet de snelste of zuinigste op het asfalt, maar man: het rijplezier is van een ongekend niveau. 

Dat plezier begint zodra je de startknop indrukt. Een bulderend vermogen laat jou en de omgeving weten dat 451 motorische paarden staan te wachten om aan de bak te gaan. Petrolheads krijgen er kippenvel van, de buurman kijkt je waarschijnlijk vol afgunst de straat uit. Tenzij ‘ie een liefhebber is, dan kun je een vriendelijk woordje verwachten. Een schreeuwerige krijger is deze wagen absoluut en dat betekent dat fanatiekelingen zich als een roedel om de auto heen verzamelen.

Ford Mustang 2018

De reden van het bovenstaande roedel-ritueel is drieledig. Een verse Mustang zie je zelden in Nederland. Dat heeft alles te maken met de absurd hoge belastingen, waardoor er zeventigduizend (!) euro meer op de factuur staat dan in z’n geboorteland. Ook is Blue Lightning een vrij unieke kleur, waardoor ‘ie behoorlijk wat aandacht trekt.

De derde reden is de leukste: Mustangs hebben een geliefd karakter, in tegenstelling tot veel (nieuwe) Duitse snelheidsmonster. De tendens is positiever. Minder afgunst vanwege het grootgeld bezit, meer liefde voor de autokunst. Dit neemt niet weg dat het een patser betaamt.

De nieuwe blue lightning ford mustang 2018

Een geliefde patser, dat bovenal. De jongensdroom geldt namelijk voor velen. Een droom die een jaar of vijftig geleden vorm kreeg in de Amerikaanse (pop)cultuur, mede dankzij het stoere uiterlijk van de Mustang (de neus is nu nóg scherper vormgegeven).

Ho, wacht even, Amerikaanse popcultuur? Een stoer uiterlijk? Is het niet de woest aantrekkelijke V8 wat de testosteronpompen aanzet zodra het manvolk achter het stuur kruipt? Absoluut. De 5.0 en V8-motor waar Vanilla Ice ooit over rapte in Rollin’ In My 5.0 pronkt nog altijd op de zijkant en ondanks het knullige imago van de popster, heeft ‘ie wel gelijk: ‘If the cops try to race in a high speed chase I just laugh, right in their face’. Deze machine laat inderdaad velen achter zich.

–> Lees ook: ‘Manners ging een dag op stap met twee bijzondere Porsches’ <–

5.0 V8 = 451 PK/331 kW

Indrukwekkende cijfers. De 10-traps automaat (met flippers, voor extra plezier), zwengelt het hele zooitje aan. In 4.3 tellen rij je honderd. 1..2..3..4… Bedenk even hoe ongelofelijk snel dit is voor een relatief grove auto.

Ter vergelijking: de snelste Tesla doet hetzelfde kunstje in 2.9 seconden. Dat is slechts 1.4 seconden korter, terwijl de Tesla een natuurkundig voordeel ervaart dankzij de elektronische aandrijving. Een kick down in deze Mustang levert – zoals je verwacht – niks anders op dan plezier in de puurst denkbare vorm. Na ruim twintig uur rijden, was ik het nog steeds niet zat om ‘m te laten ronken.

De nieuwe blue lightning ford mustang 2018

Is er dan niks negatiefs te vertellen over deze auto? Nah, niet echt. De bochten pakt ‘ie iets lomper dan z’n tegenhangers in dezelfde prijsklasse. En de pompbediende wordt je beste vriend, maar dat is niks meer dan een logische redenatie zodra je de sleutel in handen krijgt. Terug naar het positieve.

Een ruime 180 km/u is z’n sweetspot. De heeft auto op die snelheid nog genoeg krachtbulk over om flink door te kunnen trappen, maar ervaart een perfect tempo om vlot te kunnen cruisen. Een vereiste is wel dat onze oosterburen het asfalt met rust laten, want zestien file’s in één rit = maximale irritatie. Het open dak en een flink pak Duitse techno (liefhebbers zullen Berghain herkennen in de fotoserie hieronder) uit de speakers, maakte het leed aanzienlijk dragelijker. Beetje patsen, want je weet: zo auto, zo baas. In een auto als dit wordt niks anders van je verwacht, dus kun je het net zo goed waarmaken.

Reageer op artikel:
Autotest: De nieuwe Ford Mustang GT 2018 is… een jongensdroom!
Sluiten