Redactie
Redactie Wheels 18 feb 2016

De nieuwe Ferrari GTC4Lusso versus de FF

Het is de autoliefhebbers vast niet ontgaan: de Ferrari FF gaat voortaan door het leven als de Ferrari GTC4Lusso. Hoewel de naam een flinke lik verf heeft gekregen, is deze bolide vooral een update van zijn voorganger. Dit zijn de verschillen.

Allereerst de naam. GTC4Lusso klinkt als een machine waar je vers Italiaans ijs mee kunt maken, maar is feitelijk een samenvoeging van de oudere Ferrari-modellen 330 GTC – een van de favorieten van Enzo Ferrari – en de 250 GT Berlinetta Lusso. De ‘4’ staat voor het aantal stoelen en de hoeveelheid aangedreven wielen.

De nieuwe Ferrari GTC4Lusso.

De Ferrari FF. Zoek de verschillen!

Motor

Onder het gaspedaal van dit (krachtige) pronkstuk schuilt nog altijd een V12 met een 6.3 litermotor. Het aantal paardenkrachten is van 660 gestegen naar 690. Ook is de Lusso aan een aantal aerodynamische verbeteringen ondervonden. Zo is zowel dakspoiler als triple fence-diffusor aangepast en is de daklijn aan de achterkant verlaagd (zonder ruimte aan de binnenkant te verliezen). Maakt dit alles nou verschil? Niet qua topsnelheid, die blijft net als z’n voorganger steken op 335 km/u – behoorlijk snel voor een auto van 1.795 kilo. In de sprint wint de Lusso wél met 0.3 seconden van de FF. Volgens de Italianen heeft ‘ie maar 3.4 seconden nodig om tot de 100 km/u te komen.

Veiligheid

Ook de vierwielaandrijving van de FF is gebleven. Is er dan niks veranderd? Jawel! De achterwielen van deze prachtkar kunnen namelijk meesturen, wat de wendbaarheid aanzienlijk moet vergroten. Daarbij zijn de elektrische systemen vernieuwd. Zo heeft Ferrari de functie Side Slip Control toebedeeld gekregen, wat het elektronische differentieel en de elektronisch instelbare dempers perfect met elkaar laat samenwerken. De stabiliteit en grip van de auto wordt hierdoor aanzienlijk verbeterd.

Interieur

Ook de binnenkant is onder handen genomen. Zo is het dashboard voorzien van een tien inch beeldscherm waar een keur aan mogelijkheden aan toebedeeld zijn. De stoelen zien er nog smaakvoller en moderner uit, net als het stuur en de luchtroosters. Onze liefde is opnieuw aangewakkerd, hoewel het natuurlijk altijd een kwestie van smaakt blijft. Oordeel vooral zelf.

[FB_AANJAGER]

Reageer op artikel:
De nieuwe Ferrari GTC4Lusso versus de FF
Sluiten