De fitness workouts van Bruce Lee

Filmster, MMA-innovator, filosoof en icoon: Bruce Lee was al deze dingen en meer. Ondanks zijn tragische dood op 32-jarige leeftijd, leeft zijn werk voort in de harten van (vecht)sporters en filmliefhebbers. Vandaag de dag is MMA de populairste vechtsport, dus het is lastig in te denken dat al deze vechtsporten ooit strikt gescheiden waren. Bruce Lee stapte af van tradities en brak met de regels. Naast vechtsport hield hij zich aan een bijzonder efficiënt fitness-schema, waarvan akte. 

Ruim veertig jaar na zijn doorbraakfilm Enter the Dragon, is Lee’s aanwezig nog altijd zichtbaar. Zijn MMA-technieken worden nog altijd toegepast op het witte doek door acteurs als Matt Damon, Jason Statham en Daniel Craig. Hoewel hij vooral veel tijd investeerde in het verbeteren van zijn vechttechnieken, onderhield Lee zijn lichaam tot in de perfectie. Het onderstaande schema is simpel en volledig gefocust op efficiënte krachttraining. Dit circuit bracht hij drie keer per week tot uitvoering en hield dit jarenlang vol. Onthoud dat Lee de rust tussen de sets minimaal hield. Geen verrassing, gezien hij een meester was in het energiemanagement.

Clean and Press: 2 sets, 8-12 reps
Barbell Curl: 2 sets, 8-12 reps
Behind-the-Neck Press: 2 sets, 8-12 reps
Upright Row: 2 sets, 8-12 reps
Barbell Squat: 2 sets, 12-20 reps
Barbell Row: 2 sets, 8-12 reps
Barbell Bech Press: 2 sets, 8-12 reps
Barbell Pullover: 2 sets, 8-12 reps

Grotere armen

Het onderstaande schema voerde Bruce Lee zes weken uit (drie keer per week) in 1965. Het doel: grotere armen creëren. En met succes, zijn bovenarm nam een kleine twee centimeter toe in omvang. Zijn onderarm werd 1.3 centimeter groter.  Meer zien? Het enige ‘echte’ gevecht van Bruce Lee dat is vastgelegd op beeld, check je hier. Meer tips over voeding en fitness vind je dagelijks op onze Facebookpagina Get Fit by Manners.
Squat: 3 sets, 10 reps
Lying Triceps Extension: 4 sets, 6 reps
Incline Dumbbell Curl: 4 sets, 6 reps
Concentration Curl: 4 sets, 6 reps
Weighted Pushup: 3 sets, 10 reps
Barbell Curl: 3 sets, 8 reps
One-arm Overhead Dumbbell Extension: 3 sets, 6-8 reps
Dumbbell Rotation: 4 sets, to failure
Seated Wrist Curl: 4 sets, to failure
Reverse Wrist Curl: 4 sets, to failure
Situp: 5 sets, 12 reps
Calf Raise: 5 sets, 20 reps

Reageer op artikel:
De fitness workouts van Bruce Lee
Sluiten