Redactie
Redactie Health 10 feb 2019

De feiten en fabels rondom voedingssupplementen

Tegenwoordig zijn voedingssupplementen niet meer weg te denken uit menig gezond eetpatroon. Een vitaminepilletje om die cheat meal van gisteren zonder groente te compenseren; werkt toch wel? Dacht het even niet.

Voedingssupplementen zijn te koop in allerlei soorten en maten. Van synthetische zakjes poeder met vitamine C, tot kleine, felrode tabletjes vitamine D met aardbeiensmaakje. De ene pot is nog groter dan de ander en het aantal merken dat de supplementen aanbieden is immens. Veel mannen zullen ze misschien gebruiken om zich net ietsjes gezonder te voelen in de morgen, anderen omdat het daadwerkelijk nodig is voor hun algemene gezondheid.

Toch weten veel gebruikers niet precies hoe ze de supplementen het best kunnen toevoegen aan hun (gezonde) eetpatroon. Maakt het uit op welke tijd ik een pilletje neem? Hoeveel mag ik maximaal per dag? Zijn alle supplementen in Nederland wel veilig? Kortom: er heerst nog flink wat onduidelijkheid. Wij zetten de belangrijkste fabels en feiten over voedingssupplementen voor je op een rijtje.

Voedingssupplementen kunnen gezonde voeding vervangen (fabel)

Nee, was het maar zo makkelijk. Een vitaminepil bevat alleen vitaminen, mineralen en wat vulstoffen. Als je de week dus gezond door wil komen is het essentieel dat je gezonde voeding tot je neemt. Denk maar eens aan een stuk groente of fruit: vol met vitamines maar tegelijkertijd ook nog eens een bron van vezels. Je lichaam heeft ook nog meer nodig dan

De etiketten van Nederlandse supplementen zijn te vertrouwen (feit)

Ja, zeker. Alle voedingssupplementen in Nederland moeten zijn goedgekeurd door de Voedsel- en Warenautoriteit. Voor (bijna) alle pillen, poeders en bruistabletten die je in de schappen vindt, is een veilige bovengrens vastgesteld.

Een duurder supplement werkt beter dan een potje huismerkvitamines (fabel)

Lariekoek. In de schappen bij de Albert Heijn zie je vaak verschillende merken van vitaminetabletten, die veel in prijs verschillen. Of je nu het huismerk vitamine C-tablet neemt, of de biologische variant van zes euro duurder, er zit allemaal hetzelfde in. Het kan zijn dat tabletten van hogere kwaliteit beter door het lichaam worden opgenomen, maar verder is er weinig verschil.

Je kunt nooit teveel vitamines binnenkrijgen (fabel)

Het klinkt misschien gek, maar het consumeren van teveel vitamines of mineralen kan soms zelfs gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Zo kunnen door een overschot aan vitamine C, je nieren overbelast raken. Bij het slikken van teveel vitamine B3, kun je last krijgen van bloedvatverwijding. Slik dus niet een half potje in één keer.

Het tijdstip waarop je supplementen inneemt maakt verschil (feit)

Klopt als een bus. Het beste is om de supplementen bij je maaltijd in te nemen. Je lichaam is op dat moment al bezig met het opslaan van voedingsstoffen, dus de stoffen uit supplementen gaan daar direct in mee. Om vitamine C als voorbeeld te nemen: als je dit inneemt tijdens de maaltijd, zal je lichaam het ijzer uit het voedsel nóg beter opnemen. Win-win-situatie dus!

Vitamine C slikken helpt tegen een beginnend griepje (fabel)

Jammer, maar nee. Wanneer je dat irritante griepje aan voelt komen en je al lichtelijk verkouden bent, is het innemen van extra vitamines eigenlijk al te laat. Wel helpen supplementen bij het herstel na griep of verkoudheid. Het kan dus zeker niet kwaad, maar ziekte proberen te bestrijden met een supplement is dus verspilde moeite.

Toch liever gezonde producten aanschaffen? Doe inspiratie op uit dit artikel!

Men's HealthDokterDokter

Reageer op artikel:
De feiten en fabels rondom voedingssupplementen
Sluiten