Redactie
Redactie Cars 6 sep 2016

De elektrische auto-oorlog barst nu echt los

De afgelopen jaren was er maar één merk waar iedereen aan dacht als het om elektrische auto’s ging: Tesla. Ook nu nog is het Amerikaanse merk dé benchmark, maar daar gaat zeer binnenkort verandering in komen nu Mercedes-Benz ‘gas gaat geven’ op het elektrische concept.

Tesla zal niet lang meer het enige merk zijn dat on top of mind is wanneer het over elektrische auto’s gaat. Naast Mercedes-Benz werken ook andere luxe merken als Porsche aan een elektrische auto.

Mercedes-Benz zet nu het vizier op scherp. De komende jaren mogen wij sowieso zes en misschien zelfs wel negen elektrische wagens van het Daimler-concern verwachten. Dat zullen wellicht niet allemaal modellen van Mercedes-Benz zijn, want onder Daimler valt bijvoorbeeld ook Smart, een merk dat nu al elektrische wagens heeft.

Waarom zou Mercedes-Benz de oorlog kunnen winnen van Tesla?

Of ze het in Palo Alto nu leuk vinden of niet: Tesla fungeert als het referentiekader voor alle nieuwe elektrische modellen. De Model S en meer recentelijk de Model X hebben de lat hoog gelegd voor de concurrentie en met de Model 3 gaat Tesla opnieuw uitbreiden naar een ander (goedkoper) segment. Maar juist hier schuilt de kracht van Mercedes-Benz.

Het Duitse merk is letterlijk in elk (luxe) segment vertegenwoordigd. Van compacte auto’s als de A-klasse tot luxe sedans en stations, cross-overs en high end sportwagens. Als er een niche is, duikt Mercedes-Benz erin. Als Mercedes-Benz in korte tijd komt met minimaal zes elektrische auto’s betekent dit dat zij in segmenten stappen waar Tesla nog niet vertegenwoordigd is.

Zeer waarschijnlijk gaan de elektrische auto’s van Mercedes-Benz lijken op hun huidige modellen om een breed publiek aan te kunnen spreken.

Maar waarop kan Tesla scoren?

Tesla heeft ondertussen meer dan alleen elektrische auto’s. Het merk heeft een enorme infrastructuur opgebouwd qua fabriek en (snel)laadmogelijkheden. Bovendien heeft Tesla inmiddels enorm veel informatie vergaard over allerlei baanbrekende technieken. Reken maar dat Mercedes-Benz dit achter de schermen ook heeft gedaan, maar Tesla heeft wel een straatlengte voorsprong als het aankomt op grootschalige praktijkervaring.

Make or break time

Met een speler als Mercedes-Benz die de markt van elektrische auto’s betreedt heeft Tesla er voor het eerst een grote directe concurrent bij. Van Mercedes-Benz mag een bepaalde kwaliteit verwacht worden en dus zal nu blijken hoe goed de Tesla Model S is. Niet alleen dat: met de Model 3 wil Tesla de massa aan gaan spreken en het is aannemelijk dat Mercedes-Benz dit ook gaat doen, met bijvoorbeeld een elektrische C-Klasse. Er is nog meer dan voldoende ruimte in de markt voor meer elektrische auto’s. Tesla zal zijn plek aan de top hoe dan ook niet af hoeven te staan, maar ‘m wellicht wel moeten gaan delen.

[socialpoll id=”2385790″]

Reageer op artikel:
De elektrische auto-oorlog barst nu echt los
Sluiten