Jelle van Es
Jelle van Es Wheels 2 jul 2019

De ARIV e-bike als alternatief van de auto of scooter

In de grote steden is het vandaag de dag een behoorlijke uitdaging om een parkeerplek te vinden. En als dat is gelukt, dan betaal je je blauw aan parkeerkosten. Voor je woon-werkverkeer blijkt het openbaar vervoer vaak handiger. Maar dan heb je nog wel een stuk dat je te voet moet afleggen of je hebt te maken met bussen die niet aansluiten op je treinverbinding. Wat dat betreft is een vouwfiets een perfect alternatief. General Motors komt deze zomer met zijn eerste twee ARIV e-bikes. De Meld en de Merge. Met name de laatste is een verdomd handige en krachtige elektrische vouwfiets.

De ARIV e-bikes

ARIV is een startup binnen General Motors die een paar jaar geleden werd opgericht om zich te begeven op de markt van de elektrische fiets. Met de Meld en de Merge brengt het twee compacte fietsen op de markt die je zowel kunt gebruiken als alternatief van de auto en de scooter, als voor je woon-werkverkeer.

Het zijn twee kleine elektrische fietsen, waarbij de Merge dus een elektrische vouwfiets is. Het voordeel van de modellen is te vinden in de flexibiliteit. Doordat ze zo klein zijn, kun je ze overal parkeren. Probeer dat maar eens met je auto of zelfs je scooter. Bovendien moet je in Amsterdam met je snorfiets vandaag de dag een helm op en met je snorfiets op de openbare weg in plaats van het fietspad. Daar is niet iedereen een even grote fan van. De kans is groot dat andere grote steden dit voorbeeld gaan volgen. Met de ARIV-modellen ontloop je dat probleem, terwijl ze tegelijkertijd gewoon een maximale snelheid van 25 kilometer per uur halen.

ARIV e-bike

De ARIV e-bike in de vorm van de Merge komt echter het beste tot zijn recht wanneer je eerst vanuit huis een stukje naar de trein moet fietsen en vervolgens vanaf de trein weer een gedeelte moet afleggen naar je werk. Met deze elektrische fiets kun je die beide afstanden buiten de trein uitstekend overbruggen. Het in- en uitklappen is zeer makkelijk. Alles is goed op elkaar afgestemd en wanneer je er handig in wordt, dan klap je binnen vijf seconden alles in elkaar. Ingeklapt is hij zo gemaakt dat je hem als een soort rolkoffer vooruit kunt duwen, zonder dat het veel kracht kost.

ARIV e-bike

De Meld e-bike is vervolgens weer vooral handig wanneer je iets van tien kilometer van je werk afwoont. Met deze fiets ben je dan binnen een minuut of 25 op je bestemming. Omdat het geheel elektrisch is, trap je niet al te hard en is wind tegen ook geen probleem. Zodoende kom je zonder zweetdruppel aan op kantoor, terwijl je tegelijkertijd wel wat beweging hebt gehad (ook handig!). Omdat het een kleine fiets is, kun je hem makkelijk kwijt. Zowel op de plaats van bestemming als bijvoorbeeld thuis. Mocht je op drie hoog wonen, dan neemt hij in de gang op de begaande grond niet veel ruimte in.

ARIV e-bike

We hebben zelf ook een tijdje rondgefietst met de ARIV e-bike. Daarbij zijn we opgestapt op de Merge elektrische vouwfiets en hebben we een rondje gemaakt langs het Museumplein, de PC Hooftstraat en het Vondelpark in Amsterdam. De Merge kwam op mij over als een zeer fijne elektrische fiets. De motor is krachtig en de input die je in stopt wordt gelijk versterkt. Zodoende vlieg je bij een stoplicht weg en kun je onderweg door een paar keer goed doortrappen ook andere fietsers makkelijk inhalen.

Op de fiets kun je uiteindelijk ook je smartphone plaatsen en met een USB-kabel verbinden. Je maakt zo makkelijk gebruik van Google Maps of de app die gekoppeld is aan de ARIV e-bike. Daarmee zie je onder andere hoe hard je gaat. De batterij van de fiets zorgt er voor dat de smartphone niet leegloopt. Tegelijkertijd heeft diezelfde batterij indien hij opgeladen is een bereik van 64 kilometer en is binnen 3,5 uur op te laden. Dat is meer dan genoeg wanneer je hem dagelijks oplaadt en vooral dus binnen de stad afstanden aflegt.

Een ander fijn punt aan de ARIV e-bikes is dat ze strak zijn qua design. Het frame is één geheel en de batterij is mooi in de motor weggewerkt. Een bijkomend voordeel is dat de verschillende kabels binnen het frame zijn weggewerkt, zodat die niet in de weg zitten wanneer je de Merge wil invouwen. Ook is het voor- en achterlicht er netjes in verwerkt en is de standaard gekoppeld aan het zadel. Wanneer je het zadel omlaag zakt, gaat hij automatisch op de standaard. Dat in en uitzakken is overigens ook een fluitje van een cent.

De ARIV e-bikes zijn nu te bestellen op de webshop van het merk. Hieronder nog een paar foto’s van hoe we de testdag hebben beleefd.

In samenwerking met General Motors

Reageer op artikel:
De ARIV e-bike als alternatief van de auto of scooter
Sluiten