De 5 beste fitnesstips van de expert: Conor McGregor

Geen mens is alwetend. Ook niet in de gym. Nu kan je luisteren naar de sterkste en grootste in de plaatselijke gym voor een update van jouw fitness kennis, maar je kan ook het advies aannemen van de échte experts. Wat te denken van vechtersbaas en gymkoning Conor McGregor.

Conor is natuurlijk naast professioneel bottenbreker ook een praatjesmaker. Maar als het gaat om gezondheid en fitness, weet de man met een mond zo krachtig als zijn vuisten waar hij het over heeft. In een interview met de Britse Men’s Health deelt hij zijn expertise in de vorm van vijf nuttige tips. Let je op?

Variatie is key

“Mensen zijn zo gevangen in een routine en doen steeds weer dezelfde dingen. Ik wil een expert zijn in verschillende vechtstijlen, nieuwe trainingsmethoden, nieuwe manieren van denken.” Variatie is echt het kruid van het leven. Regelmatig wisselen van workouts en richten op verschillende spiergroepen zal helpen om meer kracht te ontwikkelen en grotere winst te maken.

Elke dag aan dezelfde routine vasthouden, wordt niet alleen saai, maar je spieren zullen het ook snel beu zijn. En voordat je het weet, zit je tegen een plateau aan dat bijna onmogelijk lijkt om er doorheen te breken.

Denk eraan, als je spieren wilt zien die door je T-shirt heen barsten, moet je ze een steeds weer een flinke prikkel afgeven. En het is deze stress op de spier, samen met voldoende herstel, waar winst wordt gemaakt. Dit staat bekend als het overbelastingsprincipe.

Maar hier is het ding. Je spieren, zijn zeer flexibel en raken snel gewend aan een bepaalde stimulus. Dit geld voor iedereen. Kan je het niet zwaarder optillen? Fysieke verbeteringen niet groot genoeg voor je? De kans is groot dat je bent vastgelopen. Als je die stimulus niet verandert (sets / herhalingen / oefeningen / intensiteit), verwacht dan niet dat je winst zal toenemen.

Ken je grenzen

Voor velen kan fit worden en steeds zwaarder kunnen tillen bijna een obsessie worden. Vooral als je vooruitgang begint te zien. Maar weten wanneer je het gas een beetje moet loslaten, kan soms voordeliger zijn dan door de pijngrens heen blijven duwen.

“Ik verloor niet van Diaz op skills; ik verloor op mijn uithoudingsvermogen”, zegt McGregor. “Mijn grootste kracht is mijn arbeidsethos. En mijn grootste zwakte is mijn arbeidsethos. In de aanloop naar Diaz werd ik genekt door overtraining.”

Overtraining is iets. In feite is het een knetter belangrijk ding. En het is meer dan alleen een beetje moe voelen. Als het ernstig genoeg is, kan het ziekte en zelfs verwonding veroorzaken. Overtraining vindt plaats als er weinig balans is tussen stress en herstel: consequent overbelasting van het lichaam en het niet toestaan van herstel.

Als je na een zware periode van inspanning lusteloos begint te worden, ongemak begint te voelen, moeite met slapen krijgt of gewoon niet meer de energie hebt voor je dagelijkse workout vinden, rust uit en neem een pauze. Nu moet je rusten, hydrateren en veel gezond voedsel eten. Massagetherapie helpt net als lichte oefeningen. Maar zorg ervoor dat het licht is!

Mobiliteit is een prioriteit

“Wij zijn het enige dier dat wakker wordt en niet strekt.” Nu weten we niet zeker of hij gelijk heeft, maar je begrijpt wat hij bedoelt. Je moet stretchen! Naarmate we ouder worden, begint onze flexibiliteit en mobiliteit af te nemen. Hierdoor verhoogt het risico op verwondingen en het onvermogen om eenvoudige taken uit te voeren die we altijd als vanzelfsprekend beschouwen.

Conor McGregor zweert bij trainen op lichaamsgewicht

Er is een tijd en plaats voor machines. Maar als je serieuze kracht en spieren wilt opbouwen, dan is je lichaam de enige tool die je nodig hebt. Geloof je ons niet?

Een studie wees uit dat een body workout van 45 minuten je metabolisme verhoogt voor een ongelooflijke 45 uur. Onderzoek heeft ook aangetoond dat oefeningen op basis van lichaamsgewicht, zoals plyometrics, snellere fitheidswinst opleveren in kortere tijd. Zoals McGregor opmerkt: “Machines gebruiken geen machines. En ik ben een machine.”

Maak het in de keuken niet te moeilijk

Veel gymbroeders raken verstrikt in macro-tellen. En hoewel het een goede manier is om grotere winsten te behalen, kan het voor altijd fixeren op de cijfers vermoeiend zijn. Hou het simpel. McGregor zegt: “Ik probeer gewoon clean te eten. Ik eet vlees van goede kwaliteit, groentes van goede kwaliteit en koolhydraten van goede kwaliteit zoals zoete aardappelen en pompoen. Dat is het.”

Als je spieren wilt opbouwen, moet je dieet goed geregeld zijn. Het is tenslotte meer dan de helft van de strijd. Maar gebruik het niet als een excuus. Probeer ervoor te zorgen dat je ongeveer 30% van je calorieën uit vetten haalt, 40% uit koolhydraten en 30% uit eiwitten. O, en vermijd vet voedsel, drink veel water en probeer suiker te verminderen. Koppel dit aan je trainingsplan en je hebt binnen no-time een beestachtig lichaam.

Men's Health UK

Reageer op artikel:
De 5 beste fitnesstips van de expert: Conor McGregor
Sluiten