De 4 beste fitnesstips van zwaargewicht bokskampioen: Anthony Joshua

Geen mens is alwetend. Ook niet in de gym. Nu kan je luisteren naar de sterkste en grootste in de plaatselijke gym voor een update van jouw fitness kennis, maar je kan ook het advies aannemen van de échte experts. Wat te denken van ongeslagen bokskampioen Anthony Joshua.

Anthony Joshua is een beer van een vent. Een rots van spieren. Een man die niet alleen begrijpt hoe belangrijk het is om massa te bouwen, maar ook flexibiliteit en mobiliteit. En, hij kan behoorlijk hard meppen. Ga maar na; elke bokser staat zich elke dag urenlang uit te sloven in de gym, maar Anthony slaat ze een voor een KO.

AJ is momenteel misschien wel aan de top van zijn spel en hij kijkt alleen maar omhoog. Maar dat komt niet zomaar. Hij moet ervoor werken. En hard werken, doet hij vaak in trainingssessies van 10 uur. Maakt onze 45 minuten durende training een beetje belachelijk, toch? Geïnspireerd om te trainen als een kampioen? Snappen we helemaal. Zorg ervoor dat je pen en papier gereed hebt, want dit zijn de notities die je moet opschrijven.

Je core is de kern

Joshua benadrukt het belang van een core zo sterk als ijzer: “Snijd je armen en benen af en je blijft alleen achter met de romp, die je zo sterk mogelijk moet hebben.” Nu vragen wij ons bij deze uitspraak wel af of dat echt je grootste probleem is op dat moment, maar je snapt het idee.

Hoewel groot en massief er goed uitziet in de spiegel, is een sterk en gezond lichaam de sleutel. Elke spier in het lichaam heeft dezelfde aandacht nodig (dus stop met het overslaan van de benen) en het hart van alle ledematen ligt in je core. Maak het sterk en stevig zoals een eik en vervang die crunches voor bewegingen  zoals deadlifts en squats.

Anthony Joshua traint niet zonder doel, dus jij ook niet

Voor AJ staat focus centraal. Train slim, train hard en push jezelf altijd om zo goed mogelijk te zijn. “Doe je best; stel jezelf een doel en probeer je eraan te houden. Omdat je altijd beter eindigt dan waar je bent begonnen.”

Als je het type bent dat naar de sportschool gaat, een eenvoudige training uitvoert en meer op je telefoon zit: stop dan. Per direct. Alleen jezelf tot het uiterste pushen leidt tot progressie. Als je niet weet hoe je verder komt, zul je nergens heen gaan, wat betekent dat je droom van een enorm persoonlijke record niets anders zal blijven dan een droom. Simpel gezegd, beeld je in wat je wil worden en werk daarnaar toe.

Heb er plezier in

Een ander belangrijk onderdeel van Joshua’s regime is om tijdens al dat harde trainen, vooral ook veel plezier te hebben terwijl je het doet. “Tussen sets of intervallen, hou ik van lachen en een grap. Het geeft het vertrouwen dat ik fit ben, dat ik de pijn kan doorstaan en plezier heb terwijl ik het doe.”

De boodschap voor jou? Zie trainen niet als een taak. Zoek een training die je leuk vindt en doe het goed. Trainen hoeft niet vervelend te zijn. Heb er veel plezier mee en je zult het steeds vaker willen doen, wat gemakkelijkere resultaten zal opleveren: mentaal en fysiek.

Wees vastberaden

Voor het ongetrainde oog is boksen een agressieve en gewelddadige sport, maar dat is niet hoe de kampioen zelf het ziet. “Ik heb geleerd dat je vastbesloten moet zijn. Het is geen geweld of agressie. Het is pure vastberadenheid.”

Hetzelfde kan gezegd worden voor trainen; hard gaan en hard werken is niet genoeg, je moet tijdens de moeilijke momenten doorpakken en vastberaden blijven. Je zult bereiken wat je wil wanneer je hier in slaagt en dit kan niet met een aflatende vastberadenheid.

Reageer op artikel:
De 4 beste fitnesstips van zwaargewicht bokskampioen: Anthony Joshua
Sluiten