Wheels

De ultieme Japanse klassiekers #7: Datsun Sports/Fairlady

Een onvervalste roadster die zich kon meten met zijn Europese concurrenten

Wij schakelden de hulp van onze lezers in om de ultieme Duitse, Engelse, Amerikaanse, Italiaanse en Japanse klassiekers te bepalen. Jullie kozen en stelden zo een top 10 per land samen uit tientallen modellen. Van #10 werken wij op naar #1. Vandaag de ultieme Engelse klassiekers met op #7: Datsun Sports/Fairlady

Wat is het?

Een onvervalste roadster van Japanse makelij en het beste Aziatische alternatief voor een tweezitter zonder dak zoals we die kennen van MG, Fiat en Alfa Romeo. Deze kleine vierwieler was, naast de Datsun Truck en Datsun 1000, het belangrijkste model van het zustermerk van Nissan. De Datsun Sports werd ontworpen door Yuichi Ōta en er rolde er ongeveer veertigduizend van de productieband tussen 1959 en 1970.

Dat tweede versie van de Datsun Sports, de SPL212. Wikipedia

Twintig hiervan waren het allereerste model van de Datsun Sports, namelijk de Sports 1000 S211. Voor deze eerste poging werd vooral gebruik gemaakt van andere modellen en het was in de basis dan ook een Datsun 211 sedan. Ook werden er onderdelen van de Datsun 1000 gebruikt. Onder de motorkap lag een kleine vier-in-lijn motor die 27pk leverde.

En jaar na de introductie zag de Sports 1200 SPL212 het levenslicht. Van deze tweede poging werden er 288 geproduceerd en daarvan werd een deel geëxporteerd naar de VS. Ook deze versie had een andere auto als basis. In dit geval de Datsun 223 truck. Opnieuw werd er gekozen voor een vier-in-lijn motor, maar dan een iets krachtigere variant. De bestuurder had nu de beschikking over 38pk. Later verscheen ook de SPL213 met 60pk

De originele Datsun Sports S211. Wikipedia

In 1963 onderging de Datsun Sports een grotere verandering. Waar zijn voorgangers gekenmerkt werden door rondingen, maakte de Sports 1500 SPL310 meer gebruik van rechte lijnen. Ook werd de auto standaard voorzien van een transistorradio, sluitbaar dak, klok en binnenverlichting. Daarnaast werd het motorvermogen opgeschroefd. De Datsun ging van een 1,2 liter naar een 1,4 liter die 85 pk leverde. De SP310 werd dan ook gezien als de eerste echte sportauto van Datsun.

De Datsun Sports 1600 SPL311 was opnieuw een verbeterde versie van zijn voorganger. Zo werd hij visueel ge-restyled door Albrecht Goertz, die later ook verantwoordelijk was voor de Fairlady Z. De grootste veranderingen waren te vinden onder de buitenlaag. Zo werd de vering aangepakt en kreeg de SP311 een 1,6 liter Nissan H motor die 96 pk leverde.

De Datsun Sports SPL311 uit 1965. Wikipedia

Tussen 1967 en 1970 verscheen de laatste versie van de Datsun Sports. Deze SR311 kreeg een compleet nieuw twee liter blok en beschikte over 135 pk. Als je voor het optionele ‘Competition’-pakket koos, had je zelfs 150 pk tot je beschikking. Deze versie was ook populair in de racewereld. Dit was omdat hij licht en wendbaar was, maar bovenal vanwege zijn lage prijs.

Waarom is ‘ie iconisch?

Kleine roadsters hebben altijd iets bijzonders en zijn immens populair. Vanaf zijn opkomst in 1959 tot zijn ondergang in 1970 was de kleine Datsun een geduchte concurrent voor vergelijkbare Europese roadsters. Dit was vooral omdat hij een stuk goedkoper was dan bijvoorbeeld een Triumph of Alfa. Daarnaast was deze auto de voorganger van de welbekende Nissan Z-serie.

De laatste versie van de Sports die Datsun maakte, de SR311. Wikipedia

Datsun Sports/Fairlady trivia

Wat is het: Datsun Sports of Datsun Fairlady? Dat ligt eraan waar de auto verkocht werd. In Japans verscheen hij als de Fairlady en elke bolide die over de grens ging, kreeg de naam: Datsun Sports. De naam Fairlady was gebaseerd op de Broadway musical My Fair Lady.

Naast de SPL212, SPL310 en SPL311 verschenen ook de SP212, SP310 en SP311. De toevoeging van de letter ‘L’ stond voor left hand drive. De Sports was namelijk ook zeer populair in Australië, waar links wordt gereden.

De Datsun Sports SPL311. Wikipedia

Bekend acteur van weleer Paul Newman was een groot fan van de kleine Datsun Sports. De acteur, die je kunt kennen uit de klassieker Butch Cassidy and the Sundance Kid, won vele prijzen en was een liefhebber van autoraces. Hij was dan ook regelmatig te vinden op het circuit en begon zijn racecarrière in een Datsun Sports.

In 1991 maakte de Datsun Sports een soort van comeback. In dat jaar bestond het merk alleen nog maar in landen als India, maar dat weerhield Nissan er niet van om de iconische roadster nieuw leven in te blazen. Ze deden dit met de Nissan Figaro.

Een Datsun SRL311 uit 1967. Flickr

Wat kost ‘ie?

Omdat er in de elf jaar dat de Datsun Sports geproduceerd werd zoveel verschillende versies zijn gemaak, lopen de prijzen sterk uiteen. De S211 is met afstand de meeste zeldzame en meest prijzige van de vier versies. Deze is niet alleen het oudste, maar er zijn er ook maar twintig van gebouwd.

Zijn opvolger, de SPL212, is met een productie van 288 stuks ook behoorlijk zeldzaam. Deze versie is daarnaast zeer geliefd bij verzamelaars, wat de prijs ook verder opdrijft. Zo wordt er voor een originele Datsun Sports SPL212 als snel meer dan een ton neergelegd.

Ook in Nederland rijdt de Datsun SPL311 nog rond. Wikipedia

Van de latere modellen werden er aanzienlijk meer geproduceerd en het is dus minder lastig om er eentje te vinden op een veiling. Goedkoop zijn ze overigens niet. Zo moet je voor een in goede staat verkerende SPL310 of SPL311 ook al snel tussen de vijftienduizend en dertigduizend euro neerleggen.

Wil je alle ultieme klassiekers uit Engeland, Duitsland, Italië, de VS en Japan zien? Hier vind je het volledige archief.

13-09-2017 - Thomas Aalderink