Redactie
Redactie Health 3 mei 2018

Dankzij deze tips blijf je droog en fit tijdens het BBQ-seizoen

Indien je het hele jaar hebt gezwoegd voor een sixpack, is de zomerzon de grootste beloning. Als die gele bal weer in de lucht te zien is, heb jij tenslotte een gegronde reden om jouw shirt uit te doen en je harde werk aan de wereld te tonen. Helaas komen met de zomer ook een aantal risico’s opduiken die een einde kunnen maken aan je trots. Barbecues bijvoorbeeld, zijn dodelijk voor je abs; tenzij je weet wat je doet…

Skip het stokbrood tijdens een BBQ

Advies nummer één is zonder twijfel: skip het stokbrood. Als je ergens grote hoeveelheden suiker en calorieën mee binnenkrijgt, is het hiermee wel. Stokbrood heeft zo ongeveer de hoogste Glycemische waarde (95) van alle producten ter wereld; nog meer dan tafelsuiker. Dit betekent dat jouw bloedsuikerwaarde omhoog knalt als een klimmende achtbaan. Je lichaam moet veel insuline aanmaken om het product te verwerken. Dit resulteert in nog meer honger en vetopslag, terwijl je er amper door verzadigd raakt. Tot slot bedek je het brood waarschijnlijk ook met smakelijke sauzen, kruidenboter of ander vet beleg, wat het zeker niet beter maakt. Bewaar je trek daarom liever voor kwalitatieve BBQ-hapjes.

Goede koolhydraten

Wil je toch wat koolhydraten? Kies dan voor zoete aardappel of mais van de barbecue. Lekkerder dan dit ga je het zeker niet krijgen. Wikkel ze in folie en leg ze eventjes op een smeulend deel van de grill. Voorzie daarna van een beetje roomboter en zout. Dit is een stuk beter dan bijvoorbeeld stokbrood.

Ga voor kip en vis tijdens een BBQ

Als je het écht goed wil doen, kun jij je het beste richten op producten als kip en vis. Uiteraard bedoelen we hierbij niet die gemarineerde kipsaté, waarbij je meer saus dan vlees binnenkrijgt, of vis in een jasje van paneermeel of beslag.  Nee, juist die gewone, onaangetaste producten, die minstens net zo lekker smaken als ze van de grill afkomen. Onbewerkt bevatten ze zo goed als geen onnodig vet, terwijl je toch geniet van die heerlijke barbecue smaken. Ondertussen pak je hiermee grote hoeveelheden eiwitten mee, wat bijzonder verzadigend is voor de maag en goed voor de spieren.

Wat is de oorsprong van whey eiwit? En welke eiwitten zijn beter?

Kwaliteitsvlees boven kwantiteit

Een barbecue is natuurlijk niet compleet zonder een heerlijk stuk vlees. Toch moet je wel oppassen dat je het juiste soort rundvlees eet. Die bewerkte “burgers” uit een plastic vacuumzakje of de budget sectie van de diepvries, doen niet veel goeds jouw sixpack. Datzelfde geldt ook voor die vette worstjes. Vaak is het goedkoop vlees, samengesteld uit resten en bewerkt met veel natrium. Kies daarom liever voor mager kwaliteitsvlees, zonder onnodige extra’s. Het kost misschien iets meer, maar het gaat in elk geval niet ten koste van jouw zuurverdiende resultaten.

Ga voor groen

Het gevaar van een barbecue is vaak niet alleen wat je eet, maar de hoeveelheden waarin het komt. Barbecues duren vaak meerdere uren, terwijl je omringd bent met heerlijke aroma’s. Knappe vent die dat kan weerstaan. Door met groente te beginnen, leg je een mooie boden en rem je jouw onverzadigbare honger ietwat af. Gegrilde aubergines, courgettes en paprika’s, maar ook verse salades (zonder vettige dressings) zijn stuk voor stuk smakelijk en calorie-technisch goedgekeurd. Ook als je nog steeds honger hebt na de derde ronde vlees. Neem dan een salade en en wacht een uurtje. Waarschijnlijk is jouw honger dan allang verdwenen, in plaats van je wasbord.

Wat te doen met bier?

Wij zouden Manners niet zijn als we niet begrepen dat bier en barbecues samengaan als popcorn en films. In plaats van je af te raden om te drinken, stellen we daarom de volgende tip voor: plan jouw drinkgedrag. In plaats van impulsief mee te doen met elke ronde, waarbij je hoeveelheden compleet uit het oog verliest, kun je er ook voor kiezen om een vooraf bepaalde hoeveelheid te nuttigen.

Koop bijvoorbeeld een sixpack en zorg dat je het daarbij laat qua drankgebruik. Hierdoor weet je precies hoeveel je binnenkrijgt, waardoor je dit mee kunt nemen in jouw calorieën inname. Als je weet dat je er nog maar drie te gaan hebt voor de hele avond, ga je waarschijnlijk stukken langzamer drinken en meer genieten van wat je nog hebt, in plaats van ze gedachteloos achterover te tikken.

Goud: dit bier kun je drinken als fitness fanaat

Neem zelf producten mee

Wat je niet moet hebben, is dat je op een barbecue verschijnt en dat er enkel een paar kratten bier, stokbrood en afvalvlees is. Bereid je daarom voor op het ergste en neem zelf iets mee waar je op terug kunt vallen. Maak meteen extra veel en wees ook nog eens een attente gentleman voor anderen.

Gebruik sport slim tijdens het BBQ-seizoen

Door op de dag van de barbecue slim te sporten, kun je een buffer opbouwen die je met wat extra eten kunt vullen. Plan bijvoorbeeld een cheat day op de dag van het grillfestijn en gebruik dat extra eten om jouw stofwisseling een boost te geven. Uiteraard gelden hierbij nog steeds de bovenstaande adviezen. Of ga vooraf even een uurtje hardlopen.

Met die extra calorieën heb je net wat meer ruimte om te genieten, zonder dat je dit terug zult zien in de spiegel. Tot slot kun je er ook voor kiezen om op die dag jouw grootste spiergroep te trainen. Leg day is bijvoorbeeld ideaal om samen met meer eten te combineren. Indien je dit laatste advies ten harte neemt, kun je beter wel alcohol overslaan. Dus hoe je het straks ook doet, je hebt in elk geval opties.

Reageer op artikel:
Dankzij deze tips blijf je droog en fit tijdens het BBQ-seizoen
Sluiten