Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 5 dec 2022
Leestijd: 2 minuten

We testten het nieuwe elektrische racemonstertje van Cupra

Cupra liet al eerder het conceptmodel van de UrbanRebel aan ons zien. Ditmaal konden we op pad met het circuitbroertje: de Cupra UrbanRebel Racing Concept.

De circuitauto heeft een andere basis dan de uiteindelijke straatversie van de UrbanRebel. Zo is de circuitauto vierwielaangedreven. Toch wil Cupra met deze one-of-concept-car aangeven wat het automerk bedoelt met sportiviteit en beleving in een elektrische auto.

De Cupra UrbanRebel Racing Concept

Deze circuitversie heeft 340 pk en 510 Nm aan piekvermogen. Dit komt voort uit twee elektromotoren, een op de voor- en een op de achteras. Door de jankende transmissiegeluiden was een video opnemen in de auto een onmogelijke opgave. Namaakmotorgeluid heb je in zo’n raceauto in ieder geval niet nodig. Het opzwepende geluid, het vermogen en het extreem stugge onderstel zorgen ervoor dat het model alles behalve een ‘saaie EV’ is.

En dat is exact wat Cupra wil aantonen. De autobouwers presenteren de straatversie van de UrbanRebel immers als ‘niet saaie EV’ die wel betaalbaar is en naast genoeg vermogen ook goede rijeigenschappen en dus stuurplezier biedt. De straatversie die later op de straat verschijnt, heeft 234 pk en 440 Nm aan koppel. Dit model sprint in 6,9 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Het vermogen komt voort uit een elektromotor die op de vooras ligt. Het platform van de EV lijkt op dat van de Born, maar dan met voorwielaandrijving. Hij is 2 centimeter korter dan de Ibiza met zijn 4,03 meter.

Design

Pas in 2025 komt Cupra met de UrbanRebel op de markt, maar de Spaanse Volkswagen-dochter heeft het ontwerp van zijn elektrisch aangedreven benjamin al bijna helemaal klaar. Het design is voor 95 procent af. In de onderstaande video neemt Autovisie-collega Sjoerd van Bilsen je mee rond het exterieur van de aanstaande elektrische stadsauto.

Lees ook ons interview met twee raceveteranen die in een Cupra de Dakar Rally wonnen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
We testten het nieuwe elektrische racemonstertje van Cupra
Sluiten