Alrik de Jong
Alrik de Jong Crypto 15 sep 2021
Leestijd: 2 minuten

Crypto-bezitters snappen er maar weinig van, blijkt uit onderzoek

Waarschijnlijk beschik jij tegenwoordig ook wel over een beetje Bitcoin of andere crypto. En het is aannemelijk dat je er de ballen verstand van hebt. Dat blijkt althans uit een nieuw onderzoek van Radar.

Mensen worden de laatste jaren gek gemaakt als het om crypto gaat. ‘Als je nu niet instapt, mis je de trein’, hoor je vaak. Er zijn genoeg succesverhalen, maar veel investeerders maken ook verlies. Niet zo gek als je er weinig van snapt.

‘Crypto-bezitters met meer kennis maken meer winst’

Aan het onderzoek van Radar deden 1.633 crypto-bezitters en 864 mensen die een investering overwegen mee. Hen werd gevraagd naar hun kennis over Bitcoin en andere cryptocurrencies. Uit het onderzoek komt naar voren dat de meeste kleine investeerders weinig snappen van de cryptomarkt. Meer dan de helft (54%) gaf aan dat hun kennis matig of zelfs (zeer) slecht is. 39 procent schatte in dat dat hun kennis goed is en bij slechts 7 procent is dat zeer goed of uitmuntend.

Meer kennis betekent ook meer winst, blijkt uit het onderzoek van Radar. 81 procent van de crypto-bezitters die zijn kennis als (zeer) goed inschat, stat op winst. 8 procent van deze groep staat op verlies. Wie zijn eigen kennis als slecht tot zeer slecht beoordeelt, staat minder vaak op winst (59%) en vaker op verlies (23%).

Het onderzoek van Radar

De 1663 crypto-bezitters en 864 mensen die overwegen om cryptocurrencies te kopen, vulden tussen 17 augustus en 9 september 2021 een online vragenlijst in. De meerderheid is lid van het Radar Testpanel. Dat panel bestaat uit een groep van ruim 70.000 consumenten verspreid over het land, van divers opleidingsniveau en een representatieve man-vrouwverhouding.

Andere resultaten uit het onderzoek onder crypto-bezitters zijn de uiteenlopende bedragen die worden geïnvesteerd, de populairste cryptocurrencies en het percentage van investeerders dat winst maakt. Bekijk op de website van Radar alle resultaten van het onderzoek.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.