Had de heftig crash van Grosjean wel zo vaak herhaald moeten worden?

Afgelopen zondag hielden alle Formule 1-fans hun hart vast. Vlak na de eerste bochtencombinatie raakt Romain Grosjean de auto van Daniil Kvyat en verloor de controle over zijn Haas. De Fransman verdween voor de kijker links in de muur. Zijn bolide werd in tweeën gescheurd en vatte vlam. Vol angst keken we naar een vuurzee met daarin Romain Grosjean.

De race werd direct stilgelegd en de hulpdiensten snelden zich naar de plek des onheils. Dat zagen de televisiekijkers in eerste instantie niet. De regisseur hield zich aan het protocol en schakelde direct weg. Een aantal minuten keken we naar het hele veld dat terugreed naar de pitstraat. Ondertussen maakte iedereen zich grote zorgen om Romain Grosjean.

Zorgen om Romain Grosjean

Die zorg verdween enigszins toen er na enige tijd werd teruggeschakeld naar het ongeluk. Het eerste wat de regisseur ons wilde laten zien, was Romain Grosjean die bij bewustzijn was en plaats had genomen achterin de doktersauto. Op dat moment wisten we nog niet precies hoe de Fransman eraan toe was, maar het verschrikkelijke scenario dat hij bewusteloos in een brandende auto zat, bleek gelukkig niet het geval.

De heftige beelden:

Vervolgens kwamen de eerste bevestigingen dat het na omstandigheden goed ging met Romain Grosjean. Een klein mirakel, want een aantal jaar geleden was deze crash waarschijnlijk heel anders afgelopen. Later op de dag werd bekend dat de Halo een belangrijke rol speelde. Deze constructie werd in 2018 geïntroduceerd en heeft inmiddels zijn nut meer dan bewezen. Meer daarover lees je hier.

En toen kwamen de herhalingen

Zo liep Romain Grosjean zonder grote verwondingen weg bij de heftigste Formule 1 crash van de laatste jaren. De FIA heeft er hard aan gewerkt om de sport veiliger te maken. Dit is het bewijs dat al deze moeite niet voor niets is geweest. Dat is zeker iets om trots op te zijn, maar is dat een reden om deze heftige crash zo vaak te herhalen?

Toen eenmaal bekend was dat Romain Grosjean veilig in de auto zat, was het hek van de dam. Terwijl de stewards druk bezig waren om de vangrail te vervangen, werden televisiekijkers getrakteerd op herhalingen vanuit alle hoeken. We zagen de Haas van Romain Grosjean in slow motion in de muur klappen, de vlammenzee die daardoor ontstond en natuurlijk hoe de Fransman door het vuur naar buiten kwam. Keer op keer opnieuw.

Grosjean komt uit de auto:

Het is goed dat deze beelden getoond worden aan het publiek. Mensen willen nu eenmaal zien wat er gebeurd is. De vraag is alleen of het nodig is om dit zo vaak te herhalen. Daniel Ricciardo vindt van niet. De Australiër was diep teleurgesteld is in de Formule 1. “Ik walg van de Formule 1. Ik ben teleurgesteld over het laten zien van de beelden en de manier waarop. Waarom moeten we dit zien? We zouden een uur later weer in actie komen. Zijn familie moet daar naar blijven kijken, net als al onze gezinnen. Om het te laten zien alsof het Hollywood is, is niet cool,” aldus Daniel Ricciardo.

Kritiek op de vele herhalingen

De coureur van Renault was het meest uitgesproken in zijn bewoording, maar hij was zeker niet de enige die er zo over dacht. Ook Sebastian Vettel was niet te spreken over hoe de Formule 1 omging met de crash van Romain Grosjean. Zo ontstond er een interessant vraagstuk over hoe je om moet gaan met dit soort beelden.

De belangrijkste en enige regel die er nu is, werd gehandhaafd. Namelijk dat er geen beelden worden getoond, totdat het zeker is dat het slachtoffer in veiligheid is. Mocht het ongeluk een andere afloop hebben gekend, dan waren de beelden mogelijk nooit of slechts deels naar buiten gekomen. Gelukkig is dat niet het geval en moeten we eigenlijk blij zijn dat er zoveel herhalingen waren.

Begrijpelijke emotie

Dat er zo verschillend gereageerd werd op de vele herhaling heeft vooral te maken met de verschillende achtergronden. Uiteindelijk vindt iedereen het wel een keer genoeg geweest, maar de één zit wat eerder aan zijn limiet dan de ander. Het is dan ook heel verklaarbaar dat de eersten die zich hiertegen uitspraken coureurs waren.

Iemand als Daniel Ricciardo kan zich in deze situatie plaatsen. Hij neemt dezelfde risico’s en weet dat hem hetzelfde kan overkomen. Toch zal dat nog niet eens zijn grootste probleem zijn. Ricciardo kiest er zelf voor om te racen en accepteert de risico’s die daarbij horen. Het zal hem vooral te doen zijn om de families achter de coureurs. Zij moeten machteloos naar de beelden kijken en weten dat daar ook een geliefde had kunnen zitten.

Vervolgens zag je nog een groep ongemakkelijk worden bij de vele herhalingen, namelijk de (oud)coureurs. In de Ziggo studio zag je dat Robert Doornbos en Tom Coronel er ook enige moeite mee hebben. Er werd ook letterlijk gezegd dat het nu wel goed was geweest met de vele herhalingen. Zij weten hoe het is om hard te crashen en hebben in hun direct omgeving genoeg vervelende dingen meegemaakt. Dat kun je onmogelijk negeren.

Logisch dat de crash van Grosjean herhaald werd

Ondanks dat je weet dat het goed afloopt, blijven het nare beelden om naar te kijken. Vooral omdat het verleden al vaak genoeg heeft bewezen dat het ook anders had kunnen aflopen. En dat is waarschijnlijk ook de reden geweest waarom de Formule 1 juist wél bleef doorgaan met de herhalingen.

Hun harde werk om de sport veiliger te maken heeft zijn vruchten afgeworpen. De Halo, waar veel coureurs in eerste instantie nog tegen waren, redde het leven van Grosjean en dankzij de brandwerende uitrusting kwam hij er ook nog zonder ernstige verwondingen vanaf. Als Formule 1 hoop je dat al deze maatregelen niet nodig zijn. Maar wanneer dit wel het geval is, mag je er best trots op zijn dat ze een leven gered hebben.

Verstappen was eerst geen voorstander van de Halo, maar denkt daar inmiddels heel anders over:

Historisch moment

Onderaan de streep is het dan ook moeilijk om te bepalen hoe je moet omgaan met dit soort bizarre situaties. Misschien is het dan ook maar beter om er vrede mee te hebben zoals het nu gegaan is. Iets minder had misschien gekund, maar dit is een historische moment waar nog vele jaren over nagepraat gaat worden. Ook dan zullen de beelden weer opduiken. Het belangrijkste is dat de afloop in ieder geval altijd hetzelfde blijft en dat is dat Romain Grosjean deze crash nog kan navertellen.

Reageer op artikel:
Had de heftig crash van Grosjean wel zo vaak herhaald moeten worden?
Sluiten