Redactie
Redactie Films & Series 28 mei 2017

Gaming Manners – Yes! De originele Crash Bandicoot is terug op de PS4

Gamen is waarschijnlijk één van je favoriete hobby’s, maar je bent druk en dus volg je de game-industrie niet meer op de voet. Geen nood: daarom is er Gaming Manners. In Gaming Manners houden Manners en game-expert Jelle van Es van Pixelcake.nl je op de hoogte van zaken die je moet weten. Vandaag: Crash Bandicoot.

Mee opgegroeid

Wie in de jaren tachtig is geboren en op is gegroeid met de eerste PlayStation, is groot geworden met Crash Bandicoot. Het gekke oranje beestje werd destijds als mascotte van de PlayStation gelanceerd. De eerste drie games waren voor hun tijd fantastisch en waren het begin van de successtudio Naughty Dog. Deze laatste partij liet Crash Bandicoot na de eerste drie delen achter zich, om zich te focussen op gameseries als Jak & Daxter, Uncharted en The Last of Us. Na het vertrek van Naughty Dog, ging het minder goed met de serie, totdat de reeks met het zeer zwakke Mind over Mutant in 2008 stopte.

Klassieker komt terug

Dit jaar keert de gekke Crash terug. Op 30 juni wordt de game Crash Bandicoot ‘N Sane Trilogy uitgebracht. Het betreft een remake van de eerste drie PlayStation 1-games voor de PlayStation 4 met graphics die vandaag de dag mee kunnen. En dat dan voor een budgetprijsje van zo’n veertig euro. Daar krijg je dus drie volledige games op je PlayStation 4 met tientallen levels en avonturen. Afgelopen week zijn we afgereisd om een paar levels uit te proberen.

Het ging daarbij om content uit Crash Bandicoot 3: Warped, die in 1998 origineel uitkwam. Dat is dus bijna twintig jaar geleden. Het knappe van onze sessie, is dat de gameplay van de ‘N Sane Trilogy niet zo verouderd aanvoelde. Gevoelsmatig hadden we het idee dat Crash Bandicoot een simpele game is waarbij je een beetje rondloopt, wat kratten sloopt, hier en daar een vijand verslaat en dan weer verder gaat. Hoewel dat zeker voor de basis geldt, zijn er genoeg momenten waarop we flink veel uitdaging tegenkwamen en meer dan eens doodgingen.

Als vanouds

Zo heb je klassieke levels waarin Crash Bandicoot achtervolgt wordt. Denk daarbij aan een rollende steen of een op hol geslagen dinosaurus. Op dit soort momenten zie je nauwelijks wat er voor je gebeurt en moet je reageren op instinct. Of gewoon een paar keer doodgaan en aan de hand daarvan de perfecte route uit je hoofd leren. Het is een stukje trial and error zoals we dat in hedendaagse games niet meer zien. Helemaal een feest wordt het als je een level in een time trial-vorm speelt en zonder checkpoints naar het einde probeert te komen. De frustratie bij het maken van een stomme fout kan dan hoog oplopen. Maar dat levert ook motivatie op om het opnieuw te proberen. Je wilt toch niet dat je een game van bijna twintig jaar oud niet kan uitspelen?

Replay waarde

Elk level dat we speelden bracht op zijn eigen manier uitdaging en was een toevoeging op het geheel. Als je goed bezig bent, dan is het mogelijk om levels binnen een minuut of twee te voltooien en zo door de game te rushen. Maar als je bedenkt dat Crash Bandicoot al iets van 25 levels kent en er dan nog twee andere games in de trilogie zitten, dan ben je alsnog een flink aantal uur bezig om alles te voltooien. En dan hebben we het nog niet gehad over de replay waarde die de game heeft door levels perfect te voltooien of nog een keer te spelen omdat je door de vorige run een bonuslevel hebt vrijgespeeld.

Ja, het was mooi om de game te spelen. Het is een titel die enerzijds geschikt lijkt te zijn voor de wat oudere gamer, die dankzij nostalgische gevoelens van de game kan genieten. Tegelijkertijd biedt de game genoeg kwaliteit om ook de ietwat jongere gamers aan te spreken. Vanaf 30 juni is de game beschikbaar op de PlayStation 4.

Reageer op artikel:
Gaming Manners – Yes! De originele Crash Bandicoot is terug op de PS4
Sluiten