3 manieren om jezelf vaker uit je comfortzone te duwen

Zeg eens eerlijk: hoe vaak doe jij dingen die buiten je comfortzone liggen? Dingen waarvan je weet dat je ze niet kan, of die je eng vindt? De meeste mensen blijven graag veilig bij hun routines en gewoontes en vinden het moeilijk om daarvan af te wijken. Dat is zonde, want hoewel je inderdaad minder kans hebt om op je bek te gaan, heb je ook minder kans om te groeien.

Als je te comfortabel wordt in je comfortzone, lukt het namelijk niet meer om je doelen te bereiken en jezelf uit te dagen. Dan lat je kansen liggen. We zetten drie manieren op een rij om vaker uit je comfortzone te stappen.

1. Gebruik ‘onboarding’

Iedereen die wel eens een game heeft gespeeld, weet dat er altijd een ‘onboarding’ is. Dit is een soort proefdraaien om uit te vogelen welke controls je nodig hebt om het spel te spelen. In andere woorden: het is de eerste stap om een speler een nieuw spel te kunnen laten spelen. De voordelen:

  • Onwijs simpel: de taak moet zo makkelijk zijn dat iedereen ‘m af kan maken.
  • Het is de bedoeling dat de speler zich slim en competent voelt.
  • Als een speler de kleine nodige stappen behaalt bij de onboarding, werkt het goed als hij of zij ervoor beloond wordt.

Waarom zou je deze principes niet eens proberen toe te passen op het moment dat je uit je comfortzone wil stappen?

  • Deel die enge stap op in kleinere behapbare stapjes. Wil je je angst overwinnen om voor een groep mensen te spreken? In je eentje naar een event gaan? Op kickboksles? Wat je ook buiten je comfortzone wil doen, vogel eerst uit welke kleine stappen je kunt nemen om die grote stap makkelijker te maken. Bij het kickboksen kan de eerste stap bijvoorbeeld zijn om in de omgeving te kijken welke school extra aandacht schenkt aan beginners.
  • Een kleine stap, maar je hebt ‘m toch maar gedaan. Erken dus dat je die eerste stap hebt gedaan, hoe klein die ook is.
  • Geef jezelf een beloning als je uit je comfortzone bent gestapt. Dat kan van alles zijn: van het kopen van nieuwe sportkleding tot het bestellen van je favoriete pizza.

Ook interessant: Growth mindset versus fixed mindset: zoveel invloed heeft je mindset op je succes

2. Verbeter je zelfeffectiviteit

Een van de redenen waarom mensen veilig in hun comfortzone blijven zitten, is faalangst. Kortom: ze hebben er niet genoeg vertrouwen in dat ze de situatie succesvol kunnen oplossen. Zelfeffectiviteit noemen we dat.

Er zijn drie dingen die je kunt doen om dat vertrouwen in jezelf een boost te geven:

  • Herinner jezelf eraan dat je in het verleden succesvol dingen buiten je comfortzone hebt gedaan. Hoe erg bleek het uiteindelijk te zijn? Waarschijnlijk had je het in je hoofd veel groter gemaakt dan het daadwerkelijk was.
  • Zoek op internet voorbeelden van mensen die buiten hun comfortzone zijn gegaan en hun doelen hebben bereikt.
  • Omring jezelf met mensen die je aanmoedigen ook buiten je comfortzone te treden. Wil je bijvoorbeeld een bedrijf starten? Ga dan naar (virtuele) events waar je likeminded mensen kan ontmoeten. Maar ook mensen volgen op Instagram die jouw doel al bereikt hebben, helpt je in de goede mindset te komen.

Lees ook: Hoe we eigenlijk 50+ uur per week verspillen

3. Er zijn meer C’s dan die van comfortzone

Andy Molinsky is hoogleraar psychologie en organisatiegedrag aan de International Business School van Brandeis University. Ook is hij auteur van Reach: A New Strategy to Help You Step Outside Your Comfort Zone. Daarin beschrijft hij dat hij door zijn onderzoek erachter kwam dat er drie tools zijn die mensen gebruiken om succesvol buiten hun comfortzone te stappen. Ook wel de vier C’s genoemd.

  • Conviction (Overtuiging)
  • Customization (Maatwerk)
  • Clarity (Helderheid)

Ten eerste moet je namelijk écht overtuigd zijn dat het stappen buiten je comfortzone je iets gaat brengen in het leven. Zet dus duidelijk je ‘waarom’ op papier. Waarom wil je voor publiek gaan spreken? Een podcast beginnen? Een marathon lopen? Een bedrijf starten?

Daarnaast is het nodig om de taak zo te tweaken dat je het zelfvertrouwen hebt, dat je ‘m wél kunt uitvoeren. Stel dat je vaker je mening in meetings wil laten horen. Dan helpt je outfit, lichaamshouding en voorbereiding bijvoorbeeld allemaal bij het uitvoeren van de taak. Ontdek wat jouw tweaks zijn en voer ze ook door.

Ten slotte is het nodig om irrationele gedachten als ‘Dit gaat een ramp worden’ te vergeten. Het zijn namelijk deze gedachten die ervoor zorgen dat je júist faalt. Erken dat je deze gedachten hebt en buig ze om zodat je helder van geest bent. In andere woorden: dat je gedachten hebt die meer realistisch zijn. Vraag jezelf af wat is het ergste dat er kan gebeuren. Valt het mee? Zeg na zo’n irrationele gedachte iets tegen jezelf als ‘Zelfs als er iets fout gaat, is dat niet het einde van de wereld’ of ‘Ik ga gewoon mijn best doen’.

Het grootste advies dat we kunnen meegeven is ‘gewoon doen’. En tja, dat wist je eigenlijk zelf al. Maar stiekem had je die schop onder je kont gewoon even nodig.

Lees ook: Falen als doel: een leuke én effectieve methode om lef te ontwikkelen

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
3 manieren om jezelf vaker uit je comfortzone te duwen
Sluiten