Kevin Eyken
Kevin Eyken Media 20 mrt 2019

Column: Google Stadia – Een fantastische/enge aankondiging

Het is weer even zoals vroeger, toen ik nog dagelijks over games schreef. Google staat op het punt om een aankondiging te doen doen over hun games-divisie en iedereen heeft een idee wat ze gaan zeggen. Games gaan gestreamd worden, dat hebben ze al getest afgelopen herfst. En er zijn nog veel meer geruchten; “als die allemaal waar zijn, is het best gestoord wat Google belooft te doen,” dacht ik nog vlak voor hun livestream.

Heb je de aankondiging van Google Stadia gemist? Lees dan hier hoe deze streamingdienst voor games eruit gaat zien.

Nu heb ik de aankondiging gezien en alle geruchten bleken waar. Het was de grootste aankondiging in de game-industrie die ik ooit heb meegemaakt. En dat is fascinerend, maar ook heel eng.

Gamen wordt namelijk steeds minder belangrijk in mijn leven. Zo gaan die dingen nou eenmaal: je houdt je steeds meer met andere zaken bezig en het spelen van games draagt niet genoeg bij aan mijn voldoening. Ik overweeg zelfs om mijn gehele ‘gaming collectie’ – alles van NES tot en met de Xbox 360 – te verkopen aangezien ik er toch niet veel mee van plan ben. Toch blijft de game-industrie intrigerend want het loopt vaak voor op andere industrieën. Niet alleen vanwege de technologieën maar ook cultureel gezien. De polarisatie die in het politieke landschap steeds extremer wordt (vooral in de VS) is allang een grotendeels voltooide tweedeling in gaming. Dit was te zien in een afsplitsing van het grootste gaming forum dat resulteerde in een letterlijke tweedeling.

Netflix 2.0

Google Stadia is de aankondiging die wederom bewijst dat technologie en cultuur samengaan en dat de game-industrie om die reden voorloopt. Wat Netflix ook roep – “entertainment beschikbaar maken voor iedereen” – roept Google nu ook. Dat lijkt alsof ze achter Netflix aanlopen, maar iedereen met enige technologische kennis weet dat Google een exponentieel grotere drempel moest overkomen. ‘Video via internet’ is kinderspel in vergelijking met het livestreamen van een volledige game. En als Google het daarbij had gelaten, dan had je wellicht nog een punt gehad als je had gezegd “dit is wat Netflix heeft gedaan voor televisie, maar dan voor gaming,” maar Google’s plannen gaan dit ruimschoots voorbij.

Wat mij als eerste opviel is dat de presentatie gewoonweg goed was. Het was juist de YouTuber die super ongemakkelijk was; alle execs en hoge piefen kwamen natuurlijk over – voor zover dat mogelijk is met een autocue uiteraard. Maar de aanpak, de grote namen (Phil Harrison, Jade Raymond, id Software) en de wijze waarop alles getoond is laat zien dat Google dit niet als probeersel beschouwt. Google wil de gehele game-industrie naar zich toetrekken. Als cyberpunk-fictie mij iets geleerd heeft, dan kunnen we gerust stellen dat dit een oorlogsverklaring is verkapt in een cleane witte presentatie vol mooie animaties.

En deze oorlogsverklaring, in combinatie met alle technologie die ze lieten zien, was de grootste aankondiging in gaming die ik ooit heb meegemaakt. Mits alles verloopt zoals Google voor ogen heeft, natuurlijk.

Google heeft alle macht

Want dit heeft de potentie om werkelijk alles te veranderen, de gehele industrie en hoe elke partij met elkaar omgaat. Platform en ontwikkelaar, platform en gebruiker, ontwikkelaar en gebruiker; al deze relaties worden getroffen door dit nieuwe businessmodel van Google.

Gebruikers hebben geen lokale versie van een game meer. Dat is mooi, want je hoeft niets te downloaden, er zijn geen patches (voor de gebruiker althans), je kunt vanaf elk systeem spelen, vanaf elke locatie met wifi. Maar dat betekent ook dat Google een kraan kan dichtdraaien en dat een game dus voorgoed kan verdwijnen. Geen lokale opslag, geen collectie, niets. En mods komen zo ook aan hun einde. Nee, ik denk niet dat de gehele industrie ineens overstapt, dus er zullen voorlopig (en waarschijnlijk nog vele jaren) lokale games bestaan. Maar worden dit nog meer premium producten dan ze al waren?

Stadia GDC 2019 Gaming Announcement

Gather around as we unveil Google’s vision for the future of gaming at #GDC19. Welcome to Stadia, one place for all the ways we play. Sign up to stay tuned at https://stadia.com. Subscribe to Stadia’s YouTube channel: http://youtube.com/GoogleStadia Follow Stadia on Twitter: http://twitter.com/GoogleStadia Follow Stadia on Facebook: http://facebook.com/GoogleStadia *The Stadia Controller has not been authorized as required by the rules of the Federal Communications Commission.

Ontwikkelaars hebben niet langer de restricties die consoles en machines met zich meebrachten. Duizenden spelers tegelijkertijd in één wereld, meerdere perspectieven tegelijk, het kan allemaal. En alles is uniform, er zijn geen uitzonderingen, en je kunt direct al jouw spelers bereiken. Je kunt waarschijnlijk zelfs talloze datapunten bekijken om te zien hoe je jouw game verder kunt optimaliseren, of hoe je een volgende game beter kunt ontwikkelen. Maar wat betekent dit voor jouw design? Als mensen instant toegang hebben tot games, via demo’s of een abonnementsvorm, krijgen we dan meer ‘free to play’-design te zien? Want dan moet je mensen weten te grijpen binnen die eerste paar minuten of zelfs seconden. Helemaal als er een soort Netflix-abonnement komt, dan wil je dat een gebruiker zo lang mogelijk vasthouden zodat deze nog meer content kan kopen.

Het einde van Xbox en PlayStation?

Uitgeverijen moeten de sleutels volledig overdragen aan Google. Ze krijgen de mogelijkheid om allerlei grootse plannen te bedenken en veel meer klanten te bereiken, want letterlijk twee miljard mensen kan (in theorie) aan de slag met Google Stadia. Maar hoe werkt de business? Moet er meer betaald worden als games gebruik maken van meerdere ‘Stadia-GPU’s’? Want dan neem je meer servercapaciteit in beslag. Op dit moment deelt Google waarschijnlijk servercapaciteit uit alsof het snoep is. “Maak gerust de grootste game ooit met een miljoen spelers tegelijkertijd in beeld, in 8K.” Heel tof dat het kan, maar daarmee is jouw game inherent exclusief aan Stadia omdat geen enkel ander apparaat dit kan. Althans, dat hangt uiteraard af van wat de volgende Xbox en PlayStation gaan zijn.

En hebben we nog de uitgeverijtak van Google, Stadia Games & Entertainment. In eerste instantie zijn zij in stand geroepen om exclusieve games te maken voor Stadia. Dit gaan waarschijnlijk de games zijn die de meest extreme uithoeken van de technologie gaan verkennen. Maar hoeveel van de publishing business wil Google naar zich toe trekken? Want nu is het leuk om met Google samen te werken omdat de techniek zo vet is. Maar wanneer zij exact kunnen zien hoe hard jouw inkomsten en speleraantallen inkakken, wordt het voor hen ook gemakkelijk om jouw bedrijf op exacte waarde te schatten en agressieve overnames te doen. Wellicht klink ik nu een beetje als Alex Jones, maar ik zei al: cyberpunk-fictie.

Google Stadia: eng of fantastisch?

Ik zie dit alles en het is volkomen logisch vanuit Google. Daar zal ik geen uitzondering in zijn. En ik zal waarschijnlijk ook niet de enige zijn die overweldigd is door de fantastische technologie en de mogelijkheden, terwijl mijn maag zich lichtjes omdraait vanwege die duistere cyberpunk-steen in mijn maag. Het is allemaal o zo vet dat (vooralsnog) één bedrijf dit kan, maar ook o zo eng.

Ik zie mijn stoffige gamecollectie op zolder voor me en ik twijfel.

Reageer op artikel:
Column: Google Stadia – Een fantastische/enge aankondiging
Sluiten